Pitch-leren leren met ontdekbakken
Kleuters zijn bijzondere wezens, ze bevinden zich in een bijzondere ontwikkelfase die wezenlijk verschilt van de ontwikkelfase van een 7-jarig schoolkind. Toch worden er eisen gesteld aan deze jonge kinderen die niet altijd passend zijn bij de mogelijkheden van het kleuterbrein. Dit schooljaar starten wij met het werken met ontdekbakken. Ontdekbakken zijn op één domein gerichte bakken met daarin een verscheidenheid aan open materialen waarmee de kinderen zelf een activiteit kunnen bedenken en uitvoeren. Inmiddels zijn er bakken ontwikkeld in de volgende domeinen: letters en klanken, tellen en getallen, natuur en techniek, ordenen, spiegelen, patronen, fijne motoriek, visuele waarneming, meten en wegen en rijmen. Met behulp van ontdekbakken kunnen jonge kinderen aansluiten bij hun eigen ontwikkeling, de kinderen bedenken zelf leeractiviteiten met open materialen. Deze activiteiten zorgen voor een hoge betrokkenheid, doordat de leerling een groot eigenaarschap bij de leeractiviteit ervaart. De leerling maakt keuzes die aansluiten bij zijn of haar ontwikkelingsniveau. De manier van werken met ontdekbakken biedt veel vrijheid en zelfsturing van de leerling. Is dit voldoende? Grijpt een kind de kansen die de open materialen hem of haar bieden? Hoe volgen we de ontwikkeling die het kind doormaakt? Dankzij mijn LOF kunnen wij als onderbouwteam dit jaar onderzoeken of ontdekbakken voldoende mogelijkheden biedt om tot volle, kleutervriendelijke ontwikkeling te komen. Er is veel tijd ingepland om tot een gelijke aanpak te komen, een startniveau te bepalen en bij elkaar te kijken en vergelijken van de ideale aanpak. Op ontdekking voor leerkracht en leerling!;None;None