Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch leerteams voor en door leerkrachten

Laatst bijgewerkt op:

Dit zijn wij Pam: leerkracht Jacobaschool Heemstede groep 8; "vernieuwen kan alleen als je dit als leerkrachten samen doet". Master leren en innoveren. Donna: leerkracht Ark Heemstede groep 7; "het kind staat centraal in het onderwijs". Deelnemer talentennetwerk en startende talentencoach voor kinderen. Dit gaan we doen Wij gaan leerteams opzetten waar leerkrachten van verschillende scholen van en met elkaar leren. Hierbinnen wordt kennis en expertise uitgewisseld over een bepaald thema. De thema's sluiten aan bij de ontwikkelpunten van de scholen. Binnen de leerteams dagen de leerkrachten elkaar uit om na te denken over bestaande structuren en opvattingen, kennis en ervaringen te delen en nieuwe dingen uit te proberen. Er wordt gestart met een paar leerteams en de bedoeling is dat dit verder wordt uitgebreid en leren op deze manier normaal wordt binnen de stichting. Waarom gaan wij dit doen Veel leerkrachten willen graag vernieuwen, maar weten niet hoe. De druk om te vernieuwen/verbeteren is groot, dus gaan mensen toch aan de slag (we zijn doeners in het onderwijs). Het wiel wordt op veel plekken uitgevonden, terwijl we dat niet van elkaar weten. Hierdoor wordt er veel kennis niet benut en worstelen veel leerkrachten (of scholen) in hun eentje. Terwijl uit de literatuur blijkt dat als je een verandering wilt laten slagen, je dit juist niet in je eentje moet doen. Samen aan de slag gaan is dus belangrijk. Met elkaar leerteams vormen betekent dat je het niet alleen hoeft te doen, je snel kennis vergaart en geïnspireerd raakt. Het is niet voor niets dat we samen een LOF aanvraag hebben ingediend. Met elkaar een vernieuwing doorvoeren werkt beter dan alleen. Zo gaan wij het doen We voeren een korte theoretische en praktische (best practices) verkenning uit naar leren in leerteams. We zetten een structuur op voor de vormgeving van de leerteams (incl. doelen en voorwaarden waaraan de leerteams moeten voldoen; zowel qua proces als qua inhoud). We brengen vraag- en aanbod (expertise) van leerkrachten in beeld brengen. We ontwikkelen een werkwijze voor de bijeenkomsten (incl. format). Hier zijn wij naar op zoek Ideeën hoe vraag en aanbod in kaart te brengen en te koppelen;None;None