Pitch - Kernreflectie maakt iedere leerkracht sterker.
Pitch 8 september 2016 Dit ben ik (wie) Ik ben Klaas Veldman, werkzaam in het primair onderwijs sinds 1990. Ik heb op verschillende scholen gewerkt, maar op de laatste school kwam ik in aanraking met de principes van kernreflectie en het onderwijsconcept Leren van Binnenuit (Korthagen). Ik ben geraakt door de principes omdat het recht deed aan wie ik ben. Ik voelde me gezien, gekend en erkend en dat maakte dat ik meer flow heb mogen ervaren. Vervolgens is op schoolniveau besloten om kernreflectie in de klas te gaan toepassen. Omdat dat tot bijzondere effecten heeft geleid wil ik anderen informeren, inspireren en motiveren om hetzelfde te gaan doen. Zo streef ik enthousiast en gedreven mijn idealen na. Dit ga ik doen (wat) Het ontwikkelen van een leerlijn/cursus kernreflectie voor leerkrachten voor duurzame ontwikkeling van het concept ‘Leren van Binnenuit‘. Deze cursus wil ik aanbieden aan nieuwe collega’s en (stagelopende) studenten. Een aantal collega’s kent de principes van kernreflectie goed en wil hun lokaal openstellen voor een groepje leerkrachten uit in eerste instantie de eigen school. Het leereffect van een klasbezoek wordt vergroot door een voorgesprek waarin ieders persoonlijke doelen aan de orde komen en een nagesprek waarin op basis van krachtgerichte coaching wordt gereflecteerd. Ten slotte wil ik per jaar 3 open dagen organiseren voor collega’s van andere scholen. Er zullen dan voorbeeldlessen kernreflectie gevolgd kunnen worden. De opgedane ervaringen ga ik publiceren. Daarom ga ik dit doen (waarom) Motivatie stimuleren, hoe doe je dat? Extrinsieke motivatie kennen we allemaal, maar kunnen we de intrinsieke motivatie aanboren en daar gebruik van maken? Door kernreflectie is mogelijk om zicht te krijgen op wat iemands kernkwaliteiten, op wat iemand ten diepste drijft, zijn idealen en misschien ook op wat iemand belemmert. Dit kan boven water komen door te liften tussen denken (hoofd), voelen (hart), willen (buik) en doen (handen). Belemmeringen van bijvoorbeeld leerlingen zijn vaak nog makkelijk om te buigen waardoor meer flow ervaren kan worden. De ervaringen die we hebben opgedaan met kernreflectie zijn zo bijzonder dat prof. Korthagen zelf leerkrachten en leerlingen heeft geïnterviewd om duidelijk te krijgen wat ze hebben ervaren. Prof. Hoogland, lector Vormend Onderwijs van de hogeschool VIAA, verbindt zich nadrukkelijk aan de school vanwege de impact van kernreflectie op de persoonsvorming en socialisatie van de leerling. Er is dus al veel mooi werk geleverd, maar er zal een flinke inspanning gedaan moeten worden om het fundament niet te laten verzwakken door personele wisselingen. We willen ons als collega’s ontwikkelen om dat waar we experimenterend achter zijn gekomen, solide en duurzaam te maken waardoor we anderen kunnen helpen ontwikkelen. Zo ga ik dit doen (hoe) Draagvlak in de school creëren door het team te informeren en te vragen om mee te denken. In samenwerking met de schoolbegeleider een cursus opstellen en daadwerkelijk gaan geven. Hierover bestaat inmiddels overeenstemming. Eigenlijk staat niets ons in de weg om te gaan bouwen. Door open dagen kunnen belangstellenden kennisnemen van het onderwijsconcept en ervaren wat kernreflectie met de leerling, de leerkracht en met jou kan doen. Dit heb ik van jou nodig (behoefte) Misschien heb je ideeën over hoe ik de verworven kennis nog beter kan delen zodat het beschikbaar komt voor anderen. Behalve dat ik gedreven en enthousiast met mijn plan aan de gang ben wil ik ook graag gestimuleerd worden door collega’s die ook vol passie aan hun verandertraject werken. ;None;None