Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch Kanban op school

Laatst bijgewerkt op:

Ik ben Wina Veldkamp van de Amalia-Astroschool in Baarn. Samen met Renske Hoving ben ik juf van groep 8b en zijn we, samen met de leerlingen, allerlei nieuwe dingen aan het uitproberen. Wij zijn namelijk de pilotklas van onze stichting die aan het ontdekken is hoe digitaal leren werkt. Al onze leerlingen hebben een Chromebook die zoveel mogelijk wordt ingezet om de lesstof te verwerken. We gebruiken de Chromebooks daarnaast voor projectmatig werken en (online) samenwerkingsopdrachten. We zouden graag willen dat onze leerlingen zich meer eigenaar voelen van hun leerproces. Door meer projectmatig en in teamverband te werken, proberen we hieraan tegemoet te komen. In de praktijk ontstaan er echter regelmatig problemen in de planning en samenwerking omdat het niet altijd duidelijk is wie, wat en wanneer aan het doen is. Het is tijd voor een efficiëntieslag, zodat wij beter in staat zijn om te helpen/sturen waar dit nodig is en los te laten waar dit kan; als de leerlingen meer betrokken raken bij werkmethoden en -processen, is het waarschijnlijker dat ze gezamenlijk een probleem kunnen oplossen en verbeterpunten kunnen introduceren. Het bevordert dan ook de sociale vaardigheden en draagt bij aan een verbeterde sfeer in de groep. In mijn zoektocht om dit te bewerkstelligen stuitte ik op Kanban. Een methode die meer en meer wordt toegepast in het bedrijfsleven en daar bewezen effectief is. Door het visueel maken van het werkproces d.m.v. het Kanbanbord, kan voor iedereen concreet gemaakt worden hoe het werk verloopt en wat de status is. Het is eigenlijk een ouderwets principe waarin ‘geeltjes’ die op een muur zijn geplakt, worden verschoven van de linker kolom ‘nog te doen’ naar de meest rechtse ‘gedaan’. Met dit principe krijg je verschillende kolommen, die naar inzicht/overleg aan te passen zijn. Het zorgt voor focus en veel transparantie binnen de groep en geeft het werkproces helder weer. Met dit inzicht wordt het mogelijk om gezamenlijk over mogelijke veranderingen binnen het werkproces te praten. Dit zou wel eens wat kunnen zijn, maar hoe kan ik hier optimaal gebruik van maken in de klas? Met behulp van mijn LOF-subsidie wil ik dit gaan uitzoeken. Ik ga eerst maar eens starten met een Kanbantraining bij VX Company. Zij zijn zo enthousiast over ons idee om dit in de klas te gaan gebruiken, dat ze mijn duo en mij willen helpen en coachen. De training mogen we tegen kostprijs volgen, zodat we de rest van de subsidie zoveel mogelijk kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van Kanban op school. We gaan op zoek naar de flow!;None;None