Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch: Het 'hele-taak-eerst' principe bij concept-context onderwijs

Laatst bijgewerkt op:

Ik ben Jeffrey de Jonker en ben al 5 jaar werkzaam als docent biologie op daltonschool het Helen Parkhurst te Almere. Sinds een aantal jaar is er een nieuw examenprogramma biologie welke uitgaat van de zogeheten concept-context benadering. Dit houdt in dat leerlingen de leerstof in een realistische leefwereld moeten kunnen toepassen. Daarnaast willen we op onze school onze daltonkernwaarden, zelfstandigheid en effectiviteit, versterken. Daarom ga ik samen met een collega nieuw lesmateriaal ontwikkelen zodat onze lessen hier beter bij aansluiten. In veel schoolboeken komen de inzicht- en toepassingsvragen pas aan het einde van elke paragraaf aanbod. Hierdoor komt het regelmatig voor dat leerlingen in de les niet toekomen aan deze vragen. Wij gaan lesmateriaal ontwikkelen volgens het 'hele-taak-eerst' principe. Dit didactische model kenmerkt zich door je les te starten met een contextrijke taak, die in de leefwereld van leerlingen staat. Kortom, je draait je les om door te starten met een grote taak. Belangrijk voordeel hierbij is dat je als docent hierdoor makkelijker kan differentiëren in de les, waardoor leerlingen meer op hun eigen niveau kunnen werken, waardoor ze zelfstandiger worden en effectiever met de lestijd om zullen gaan. Samen met mijn collega gaan we starten met het ontwikkelen van 'hele taken' en nadenken over op welke manier we leerlingen hulp op maat kunnen bieden als ze niet zelfstandig de taak kunnen afronden.

Afbeeldingen uit: Fred Jansen, 2014. Kwaliteitskaart: Een praktisch basismodel voor het verhogen van de prestatie en motivatie van alle leerlingen. http://onderwijsdatabank.s3.amazonaws.com/downloads/Kwaliteitskaart_OMV_VO_-_Praktisch_basismodel_.pdf ;None;None