Pitch: Het Groeimodel !
Ik ben Miriam Wijnands en geef onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs. Binnen ons onderwijs is 60% van de onderwijstijd gericht op verbreding en verrijking. We investeren veel tijd in het ontwikkelen van verrijkingsonderwijs, met name in zelf vormgegeven projecten. We zien het enthousiasme van de kinderen en coachen op hun krachten en zwakheden. Het blijkt voor ons heel moeilijk om de ontwikkeling van de kinderen concreet te duiden. Leeropbrengsten van de projecten zijn niet zozeer productgericht, maar vooral gericht het leerproces: op aanleren en verbeteren van vaardigheden en behouden of herwinnen van motivatie om te leren. Deze groei is niet makkelijk in cijfers uit te drukken. We willen in ons onderwijsaanbod de ontwikkeling van de leerlingen leren uitdrukken en evalueren in procesdoelen, gericht op vaardigheden en motivatie. We zijn op zoek naar een structuur om vorderingen zichtbaar te maken door en voor de kinderen, de ouders en onszelf. Om hier stappen in te zetten ga ik met twee collegae (leerkracht onderbouw en ICT-er) op onderzoek uit. Basis hierbij vormen de executieve functies , de 21-eeuwse vaardigheden, positieve psychologie en een digitaal portfolio. Naast literatuuronderzoek en input vanuit netwerken, willen we vooral graag in gesprek met ervaringsdeskundigen betreffende projectmatig werken uit po en vo. Middels ontwikkeldagen willen we ervaringen delen binnen ons volledig Leonardo-team en integreren in ons onderwijs.;None;None