Pitch ! gewoontevorming als pedagogisch instrument
Ik ben Dide Damave, werkzaam op de vrije school in Breda, lesgevende aan de derde klas (groep 5). Mijn projectthema is 'gewoontevorming bij kinderen' en samen met drie collega's gaan wij onderzoeken hoe je als leerkracht pedagogische invloed kunnen uitoefenen in de gewoontevorming bij kinderen. Kinderen ontwikkelen namelijk hoe dan ook gewoonten en als leerkracht kun je hier didactisch mee werken. We zullen eerst in kaart gaan brengen welke soorten gewoonten er bestaan. Denk aan sociale gewoonten (bij binnenkomst geef je een hand, je kijkt elkaar aan in de ogen tijdens het praten), hygiƫnische gewoonten (handen wassen na het toiletbezoek, spullen opruimen) en infrastructurele / logistieke gewoonten (je loopt bijvoorbeeld aan de rechterzijde van de trap). Vervolgens gaan we dieper in op het vormen van gewoonten. In de klassen zullen we gaan testen hoe kinderen gewoonten in zich opnemen en hoe zij zich hiertoe gedragen. Hoe kan het dat een afspraak bij het ene kind wel tot gewoonte wordt en bij het andere kind niet? Het leerkrachtengedrag speelt hier een essentiƫle rol in. Welke gouden regels ontdekken we die ons als leraren zullen helpen om gewoontevorming tot een werkzaam, levendig instrument te maken? Ten slotte verdiepen we ons in de pedagogische relevantie van gewoontevorming. Gedrag dat tot gewoonte wordt is niet perse wenselijk. Evengoed wordt een handeling uit bijvoorbeeld gemakzucht (tas op de grond gooien) tot gewoonte. Iedere gewoontehandeling draagt een waarde in zich en zend een boodschap uit. We zullen de factoren van wenselijke gewoonten samenvatten om een zuiver beeld te vormen over wat we als opvoeders willen met gewoonten. Gewoonten worden hoe dan ook gevormd en kunnen ons als leerkrachten helpen in het stimuleren van het onderwijsproces bij kinderen. Dus als je mooie ervaringen of gedachten hebt over hoe je zelf werkt met gewoonten in je klas of al goede gewoonten leeft in de klas, dan hoor ik die graag van je!;None;None