Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch - een andere benadering voor hoogbegaafden

Laatst bijgewerkt op:

Mijn naam is Martine Ooink, 39 jaar oud en moeder van een zoon van 12 en een dochter van 8. Ik woon in Haaksbergen en ben werkzaam in Sint Isidorushoeve, een kleine dorpsgemeenschap. Naast mijn werk als leerkracht, en de zorg voor mijn gezin, besteed ik veel tijd aan mijn hobby: paarden. Sinds 2002 ben ik werkzaam in het basisonderwijs, o.a. als groepsleerkracht, intern begeleider en als leerkracht van een plusgroep. Al langere tijd hadden leerlingen met extra zorg mijn aandacht. Vanaf het moment dat mijn zoon gediagnosticeerd werd als zijnde hoogbegaafd herkende ik steeds meer van zijn gedrag en zorg in leerlingen die ik op school zag. Deze herkenning, maar ook de grote zorg die ik als ouder had, maakte mij zeer gemotiveerd om juist deze doelgroep goed onderwijs te bieden. De verhalen die ik van andere ouders hoorde over misdiagnoses bij hun eigen hoogbegaafde kinderen (ADHD, ASS) en onderzoeken die uitwezen dat een behoorlijk deel van de meisjes op latere leeftijd vastlopen en depressief worden, maakte mijn zorgen alleen maar groter. Dit zou toch voorkomen moeten kunnen worden? Regelmatig merk ik dat leerkrachten wel gemotiveerd zijn om goed onderwijs te bieden, maar dat het hen aan kennis en vaardigheden ontbreekt om hoogbegaafde leerlingen goed te begeleiden. Te vaak blijft het bij het aanbieden van extra (moeilijker) werk en deel laten nemen aan de plusgroep. Erg spijtig, want het soort werk dat aangeboden wordt is, naar mijn mening, maar een klein onderdeel van wat deze leerlingen nodig hebben. Veel meer nog zit goed onderwijs in de benadering van deze leerlingen. Voor mijn LOF project ga ik inventariseren wat collega’s op dit moment doen: wat werkt wel en wat niet? Wat willen we graag als team bereiken? Mijn kennis ga ik met mijn collega’s delen. Omdat ik ook niet alle antwoorden heb ga me verder oriënteren op wat wel/ niet werkt (theorie, praktijkvoorbeelden elders). Vandaaruit wil ik de vertaalslag gaan maken naar de praktijk: keuze, aanpassingen, eventueel nieuw te ontwikkelen methoden/ materialen en dit overdragen aan collega’s. Wat ik nodig heb om mijn doel te bereiken zijn mensen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, leonardoscholen, eventueel voorschoolse instellingen, waarmee ik kan sparren; ervaringen uitwisselen, haalbaarheid bekijken, etc. Ik heb ook informatie van deskundigen nodig, metname op gebied van sociaal emotionele ontwikkeling van HB-ers. ;None;None