Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch Duncan Hulleman - Villa Nova script

Laatst bijgewerkt op:

Sinds dit schooljaar zijn we in Kampen een nieuwe school gestart. (obs Villa Nova).  Bij het bedenken en opstarten van deze nieuwe basisschool zijn we out of the box gaan denken.  En ons telkens afgevraagd: Waarom doen we de dingen zoals we ze doen?  [caption id="attachment_1520" align="alignnone" width="119"]

openbare basisschool Villa Nova

openbare basisschool Villa Nova[/caption]  Zijn er onderdelen die we in het huidige onderwijs kunnen veranderen/verbeteren zodat het beter past bij de samenleving van nu. Denk hierbij aan alle vaardigheden rond de 21st century skills.  Een van de onderdelen is het rapport. Waarom doen we 3 x per jaar in het basisonderwijs een rapport met cijfers afgemeten op de gemiddelde leerling? Hoe kunnen we de leerlingbetrokkenheid vergroten bij de leerdoelen en resultaten?  Wij denken dat het kan door leerlingen zelf de regie over hun resultaten te geven. Niet door cijfers te geven maar door hun eigen ervaringen en ontdekkingen op te schrijven en te presenteren. Dit doen de leerlingen in een digitaal portfolio. (Villa Nova Script.) Deze portfolio is ook meteen de basis van de leerling-ouder en leerkracht gesprekken. Bij deze gesprekken, die we met de ouders en leerlingen na schooltijd plannen, gaat het over de leerdoelen van de leerling. Samen met de ouders en natuurlijk de leerling maken we afspraken over wat de leerling de komende periode wil leren.  Het Villa Nova Script vervangt ook het rapport waarmee kinderen aan bijvoorbeeld opa’s en oma’s laten zien hoe het op school gaat. Nu laten de kinderen een portfolio (website) zien wat ze zelf hebben ontwikkeld. Daar zijn de kinderen minimaal zo trots op! Cijfers kunnen de ouders op school altijd bekijken door in te loggen op software waar de resultaten realtime en op ieder moment worden geactualiseerd. De vraag is voor het onderwijs: Waarom geven we kinderen gemiddelde cijfers? Geven deze cijfers altijd een eerlijk beeld? Worden de leerlingen wel uitgedaagd met cijfers?  Wat bijvoorbeeld als een leerling enorm zijn of haar best heeft gedaan maar de gemiddelde cijfers dit niet laten zien? Er wordt ook vaak geklaagd over de zesjes cultuur in Nederland. Wij denken met een digitaal portfolio de leerlingen meer van zichzelf te laten zien. En de resultaten, die halen we wel uit de software en CITO uitslagen…   ;None;None