Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch doelbewust betrekken en motiveren van kinderen en collega's zónder groepsplan

Laatst bijgewerkt op:
testen-in-onderwijs-cartoon-met-dieren1

Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen. Ik ben Chantal Wiering, moeder van twee prachtige dochters Noortje en Fleur en mijn man heet Maurice. Noortje is 6 jaar, hoogbegaafd en is naar een speciale school in Leiden gegaan. Fleur is 11 jaar en zit in de brugklas op het Rijnlands Lyceum in Sassenheim. Ze vinden het allebei erg fijn op hun nieuwe scholen. Mijn man werkt als Directeur op de Krulder in Katwijk en heeft de school in anderhalf jaar van zeer zwak naar voldoende gekregen met een goed voor lerende organisatie. Tijdens mijn werk ben ik voornamelijk IB-er op de Springplank in Sassenheim.Ik ga een traject starten zodat we de groepsplannen kunnen loslaten en daarbij de borging van het onderwijsleerproces zodanig verbeteren dat er veel meer autonomie, relatie en competentie ontstaat voor zowel leerlingen als leerkrachten.De reden van mijn actie is dat we na zoveel jaar wel kunnen concluderen dat groepsplannen te ver van de praktijk staan. De inspectie heb ik al gesproken en die onderschrijft deze stelling. Ze heeft meegedacht over hoe het anders kan. Leerkrachten kennen het groepsplan niet uit hun hoofd, het zit vaak netjes opgeborgen in een map en bovendien zijn leerlingen er niet bij betrokken. Een extra winst is dat er veel beter coöperatief geleerd kan worden door de aanpak om te gooien. Als laatste argument wil ik naar voren brengen dat we met een doordacht herontwerp veel beter kunnen afstemmen op de zone van de naaste ontwikkeling van de leerlingen.We gaan de groepsplannen loslaten en vervangen door datamuren en portfolio's. Dit in combinatie met aandacht voor executieve functies, metacognitie en succescriteria. Deze zullen dus ook opgenomen moeten worden in de datamuren en de portfolio's. Hierdoor zal ook het lesgeven veranderen en de manier waarop we met methodes omgaan. Hierbij ga ik samenwerken met een andere school binnen het bestuur. Zij gaan ook met 2 pilotgroepen meedoen. OnderwijsAdvies wordt betrokken om de benodigde scholing en knowhow te bieden. Het bestuur wordt ook betrokken. Binnen de kleine DO's wordt het proces ook gevolgd en wordt er meegedacht.Ik heb zeker behoefte aan enthousiasme, input en een critical friend;None;None