PITCH – ACTIVERENDE WERKVORMEN IN HET VMBO
Ik wil niet dat leerlingen moeten luisteren naar een docent die alleen herhaalt wat in een methode staat of dat leerlingen alleen moeten werken uit een methode die uitgaat van een gemiddelde leerling. Meer actief leren betekent minder lestijd voor het werken met methoden. Ook wordt op deze manier geen rekening gehouden met de verschillen tussen leerlingen. Wist u dat slechts een derde van de docenten als voldoende wordt beoordeeld voor zijn instructie en verwerkingsopdrachten bij het onderdeel ‘de verschillen in de ontwikkeling tussen de leerlingen’? Dit is een conclusie van de inspectie, dus er is werk aan de winkel! In het basisonderwijs wordt hier veel meer rekening mee gehouden, omdat de groepen heterogeen zijn. Hoewel de groepen meer homogeen worden in het voortgezet onderwijs, zijn er nog steeds grote verschillen. Niet alleen cognitief, maar ook in de sociaal-emotionele ontwikkeling en de manier van leren. Een groot verschil is dat in het basisonderwijs veel meer rekening wordt gehouden met het pedagogische component dan in het voortgezet onderwijs. Het voortgezet onderwijs is meer gericht op het didactische component, de focus ligt op de leeropbrengsten in plaats van op de leerbehoeften van de leerlingen. Ik wil dat er werkvormen worden gebruikt die leerlingen prikkelen om actief te leren en waarbij ze een positief zelfbeeld ontwikkelen. Deze moeten geschikt zijn voor het beroepsgerichte vmbo en aansluiten op het basisonderwijs. Mijn naam is Jessy van Rijn, ik ben 24 jaar en ben nu 3 jaar werkzaam op het Gilde College te Hengelo als docent Nederlands. Hiervoor was ik werkzaam als invalleerkracht in het basisonderwijs. Samen met een team docenten van het eerste leerjaar wil ik komen tot deze onderzochte, geteste en beschreven werkvormen in een toolbox. Dit gaan wij doen door bestaande werkvormen, die in theorie en praktijk worden bekeken, te vertalen naar onze doelgroep. Om dit breed inzetbaar binnen en buiten de school te maken, is het nodig om te weten hoe ik deze toolbox kan implementeren en draagvlak kan creëren. Ook hoop ik inspiratie en ideeën te krijgen van de leraren van het LOF.;None;None