Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch

Laatst bijgewerkt op:

Ik ben Evert-Jan, 32 jaar en ik werk op het Herbert Vissers College. Komend schooljaar ga ik samen met een collega informatica geven, een vak dat voor de school nieuw is. Hoe gaan we dat doen? Zoeken we een leuk boek uit? Dat voelt niet als de goede oplossing. Informatica vraagt om een andere benadering. Bovendien is het vak altijd in ontwikkeling: een nieuw examenprogramma staat voor de deur. Volgens mij moet informatica zó aangeboden worden, dat het aan drie dingen voldoet. Het eerste: van onze leerlingen ‘problem solvers’ maken. Niet de kennis voorop, maar de uitdaging voorop. Hier heb je een situatie, maak er een goede oplossing voor. En leer ervan. De beste oplossing wint een prijs. Het tweede: het moet een maakvak zijn. Dat betekent oplossingen ontwerpen en bouwen die tastbaar zijn. Waar de opdrachtgever blij mee is. Die alvast met veel trots in het portfolio en cv van de leerling kan. Tijdens het ontwerpen en bouwen doen de leerlingen kennis op en trainen ze zich in verschillende, essentiële vaardigheden. En het derde: de contexten zijn ‘levendig’ en zoveel mogelijk echt. Van een goed ontworpen en gerealiseerde oplossing gaan echt mensen gelukkig worden wat mij betreft. Dus we hebben een schoolexamen gemaakt voor informatica dat bestaat uit het realiseren van tien ‘challenges’. Lekker radicaal. De challenges ontwerpen we gaandeweg en komen beschikbaar voor iedereen. De eerste challenge heet ‘Heel Nieuw-Vennep Hackt’, gaat over physical computing en ik kan niet wachten om ermee te beginnen!;None;None