Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pionieren doe je niet alleen

Laatst bijgewerkt op:

Trots en blijdschap waren de woorden van deze week. Trots op mijn klas en collega's, blijdschap om de hulp die van alle kanten wordt aangeboden. Ik hoef dit pad echt niet alleen te bewandelen, maar we doen dat samen. Zelfs met mensen die ik voor dit pionierstraject niet eens kende. Hoe kwam dat nou zo allemaal?  In de kerstvakantie heb ik nog regelmatig naar mijn pionierscanvas gekeken en mezelf toen een schop onder mijn kont verkocht. Ik moest toch maar eens om hulp durven vragen. Vol enthousiasme rolde ik het pioniersjaar in en heb mezelf aan alle kanten uitgedaagd om scrum goed te gaan invoeren in mijn school, maar toch bleef er iets knagen. Ik bedacht van alles voor het basisonderwijs, maar welke fouten zag ik nog over het hoofd? Daarom de stoute schoenen maar aangetrokken en de auteurs van het boek "scrum in actie" een mail geschreven. Dit boek had me bij het uitdenken zo goed op weg geholpen en zij beschikken over veel kennis over scrum buiten de ICT branche.  Wat fijn dat Maarten Bruns contact met me opnam en binnen een week in mijn klas stond! De kinderen vonden het geweldig: wilden vooral laten zien hoe goed ze dit al konden, stelden vragen en deelden eerlijk hun ervaringen met scrum tot nog toe. Hier stond een trotse juf met haar bijzonder trotse klas! Dat zijn de momenten dat ik emotioneel wordt. Het vertrouwen van kinderen in elkaar en de band  die onderling groeit. De scrumteams zijn door henzelf samengesteld op basis van de kwaliteiten van de kinderen  en niet op vriendschap. Toch willen ze als team bij elkaar zitten de komende 6 scrumweken. Er zijn daarbij heel onverwachte combinaties, maar het werkt heel goed. Ze waarderen elkaar.  Dat iemand zomaar tijd vrij maakte om me verder te helpen, zonder dat hij me kende. Ik ben er nog sprakeloos van! De tips die ik kreeg zijn ook nog eens heel praktisch. En daar blijft het niet bij: er is nog meer hulp van Maarten op komst in de vorm van training en begeleiding. Ook de vraag om mijn ervaring te delen voor een buitenproject waar hij mee bezig is verraste me. Fijn dat Basisscrum verder kan groeien, want tot nu toe hebben we het steeds gekoppeld aan een stukje kennis en dat kan ook heel anders, zodat de andere kwaliteiten ook benut worden.  Met Maarten raakte ik niet uitgepraat, maar mijn collega Daniëlle had me gevraagd met haar mee te gaan naar haar cursus voor Topondernemers. Ze had daar namelijk verteld over de scrumaanpak bij ons op school en de mensen daar wilden hier wel meer over weten. Dus... op naar Woudenberg. Daniëlle, vertelde net zo enthousiast als ik. We stonden daar samen als team!  De dag daarna kon ik zomaar terecht bij de projectleider van 21e eeuws leren binnen onze stichting. Joanneke maakte tijd vrij om samen met mij naar het Pionierscanvas te kijken. Zij is directeur op een andere school en kan daarom met een frisse blik kijken naar mijn project en kon me zo wijzen op alle wat Basisscrum sterker kan maken.  Daarom voel ik me dus zo trots dat ik dit allemaal mee mag maken. Zoveel aardige mensen die bereid zijn samen met mij op te trekken en dat alles voor de kinderen, want daar doen we het allemaal voor!   ;None;None