Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong - PO - Salon Claire

Laatst bijgewerkt op:

Door Alma Rikkerink-Beltman Ik ben Alma Rikkerink, werkzaam als onderbouwcoördinator en kleuterjuf. Vorig jaar heb ik mijn de masteropleiding Leren en Innoveren afgerond rondom het thema: jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Mijn LOF-initiatief heeft zich gericht op het verbeteren van de houding, kennis en vaardigheden van de leerkracht/leidster ten opzichte van de begeleiding van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Ook heeft mijn LOF-traject ertoe geleid dat ik mijn ontwikkeling een boost heb kunnen geven.
Ieder kind wil gezien worden en elke dag iets nieuws leren op school! Ik merk dat lang nog niet alle (hoog)begaafde leerlingen met plezier naar school gaan en een positief zelfbeeld hebben ontwikkeld. Vroegsignalering (herkenning) vanaf de baby- en peutertijd is dan ook nodig.
Deze groep kinderen heeft behoefte aan het leren doorzetten als het lastig wordt en het mogen maken van ‘fouten’. Daarvoor is een passende leeromgeving nodig, zodat alle jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong het gevoel hebben dat ze mogen zijn wie ze zijn (erkenning).
Om de begeleiding van peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te verbeteren, hebben leerkrachten en peuterleidsters elkaar ontmoet om vervolgens samen aan de hand van een drietal workshops te onderzoeken wat nodig is op het gebied van ‘herkennen en erkennen’.;None;None