Persoonlijk leerlijnen overzicht (PLO)
Het PLO laat het leerproces van de leerling zien van groep 1 t/m 8. Alle vakken die omschreven zijn in de SLO doelen kunnen gebruikt worden in dit overzicht. De leerstof die beheerst wordt en waar de leerling nog aan moet werken is duidelijk zichtbaar in een individueel- en groepsoverzicht.;Het PLO laat het leerproces van de leerling zien van groep 1 t/m 8. Alle vakken die omschreven zijn in de SLO doelen kunnen gebruikt worden in dit overzicht. De leerstof die beheerst wordt en waar de leerling nog aan moet werken is duidelijk zichtbaar in een individueel- en groepsoverzicht.;•Het leerlijnen overzicht ontwikkelen voor de basisvakken zoals rekenen, technisch lezen en begrijpend lezen, spelling, taal en schrijven. •Het leerlijnen overzicht ontwikkelen voor de zaakvakken zoals natuur en techniek, aardrijkskunde en geschiedenis. •Administratie verminderen, toetsen verminderen, meer onderwijs tijd en voorbereidingstijd •Een goed document om de leerlingen te volgen en ons onderwijs daarop af te stemmen. •Wordt uiteindelijk landelijk gebruikt. De stappen in het leerproces zijn duidelijk door de hele basisschool heen. Leerkrachten, ouders en leerlingen zien wat het kind al kan en wat (nog) geoefend moet worden. Voor leerlingen met een OPP worden de 50% of 75% leerlijnen gehanteerd. Toetsen niet om het toetsen maar om informatie te krijgen die je nog niet hebt verkregen tijdens de lessen. Toetsen worden dus alleen afgenomen om extra informatie te verkrijgen. De leerling ziet wat hij of zij al kan en wat de volgende stap is in zijn of haar leerproces. Dit registratie systeem maakt veel administratie overbodig zoals groepsplannen, OPP’s en het schrijven van rapporten. Er is dus meer tijd voor het oefenen van bepaalde vaardigheden, het lesgeven en het voorbereiden van deze lessen.