Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Passend onderwijs, ook in de Beroeps Praktijk Vorming (BPV)

Laatst bijgewerkt op:

Een stukje extra aandachtAnna doet de opleiding Helpende Zorg en Welzijn. Niveau 2. Na een verlengde intake, omdat ze ADD heeft wordt er een begeleidingsplan geschreven, waarin duidelijk verwoord is, wat Anna nodig heeft: wat gaat Anna doen, wat zal de coach doen, wat de orthopedagoog doet en het loopbaancentrum. Anna krijgt extra begeleiding aan het eind of begin van de dag: ze kan haar vragen stellen, planning wordt samen gemaakt en besproken. Na 10 weken op school gaat de student, na uitgebreide voorbereiding stage lopen bij een gastouder. Spannend voor de student, dat wel. Ze heeft zich voorbereid er is kennis gemaakt, de student heeft er zin in. Na het eten mag de Anna de tafel opruimen. Ze ruimt de tafel leeg en gaat met de kinderen tv kijken. De gastouder die terug komt van een kind naar bed brengen, ziet dat het aanrecht vol staat met de vuile vaat, het vleeswaren en het zoete beleg. Op en onder de tafel liggen nog de kruimels van de maaltijd. Als ze de student aanspreekt, zegt deze: maar ik heb toch alles opgeruimd zoals je vroeg? De volgende dag mag Anna een spelletje met de kinderen doen. Ze kiest een puzzel, roept kinderen om aan tafel te komen. Na een kwartier zit er nog geen kind aan tafel. De kinderen hebben haar niet horen roepen en Anna wist niet wat ze zou kunnen doen en heeft afgewacht tot de kinderen aan tafel zouden komen. In de tussen tijd is ze zelf gaan puzzelen. De gastouder zucht en haalt haar wenkbrauw op. Na weken van ergernis van de gastouder belt ze de coach van de student: of ze langs wil komen want het gaat niet goed. Ze wil de student graag een kans geven, maar …..ze weet het even niet meer en vraagt zich af: “Ben ik wel geschikt? Ligt het aan mij? Ik heb nog nooit iemand met ADD begeleid.“ Na een gesprek en observatie blijkt dat de Anna meer gestructureerde instructie nodig heeft. De taken worden opgeschreven en in het keukenkastje gehangen: wat, hoe en met welke middelen. Aan het begin van de dag worden de taken doorgenomen en aan het eind van iedere dag even een reflectiemoment. Het gaat langzaam maar er zit vooruitgang in...... een stukje extra aandacht helpt.;None;None