Passend onderwijs = onderwijs aan taal- en beelddenkers.
;Mijn naam is Ine Lücker. Ik heb een aanstelling als leerkracht en werk met individuele leerlingen en groepjes leerlingen. Vanuit affiniteit met het kind met speciale ondersteuningsbehoeften ben ik me blijven ontwikkelen. Zo ben ik orthopedagoog sbc en master EN? Ik heb 30 jaar lang in het SBO o.a. de taak gehad van groepsleerkracht en daarna remedial teacher, onderzoeker voor de PCL, bovenschoolse ondersteuning en ontwikkeling van leerkrachten, teamleiders en teams. Op zoek gaan naar kansen bij kinderen om zich in de volle breedte te ontwikkelen is mijn drive net als deze uitdragen en overdragen. Samen met alle betrokkenen, het kind in de eerste plaats, komen we procesmatig tot probleemoverzicht, - inzicht en - uitzicht. Ik kom in de praktijk veel collega's en bestuurders tegen die vooral gericht zijn op DOEN als het gaat om het realiseren van passend onderwijs. Er wordt ingezoomd op inrichten en verrichten. Graag wil ik in pionieren de tijd nemen voor de stap die daar voorligt, nl RICHTEN. Daaronder versta ik nadenken, een visie ontwikkelen, uitwisselen met mensen die er verstand van hebben, in de basis draagvlak creëren. Ontwikkelen en innoveren doen we samen. Samen inrichten, samen werk verrichten, samen reflecteren, bijstellen, verdiepen en verankeren. Passend onderwijs = passend onderwijzen en passend leren. PREVENTIE: in de onderbouw stemmen we bewust af op beelddenkers. De kinderen van de pioniersgroep leren HOE te leren. Hierdoor hebben we de ingang om leer- en gedragsproblemen te verkleinen cq te voorkomen. Hardnekkige ondersteuningsbehoeften worden in een vroeg stadium vastgesteld en kan goed onderbouwd externe diagnostiek worden aangevraagd. EFFICIËNT : niet-taligen, de hoogbegaafden, kinderen met autisme, ADHD, dyslexie e.d. denken in beelden. In de basis is dus sprake van dezelfde ondersteuningsvraag. Hierdoor kan de leerkracht convergent differentiëren en labeldoorbrekend werken. Door het leren HOE te leren kunnen de kinderen het zelf en samen. EFFECTIEF : we sluiten we aan op de individuele leerling. Deze leert zijn eigen unieke leerstrategie kennen en inzetten. Persoonlijke kracht wordt versterkt vanuit intrinsiek aangestuurde processen. Doen. Het pionieren richt zich op twee onderdelen 1. het zelf in de praktijk brengen van bovenstaande op Passepartout, in het bijzonder rondom een groepje leerlingen met speciale onderwijsbehoeften binnen de context van groep 2/3. 2. het verspreiden van bovenstaande visie, gedachtegoed en ervaringen binnen de stichting Kerobei Ad 1. Planmatige begeleiding van de leerlingen, zowel in een groepje als in de groep. Dit vindt plaats door middel van preteaching, verlengde instructie, inoefenen en inzoomen op stagnaties. Samen met de leerkracht vindt de transfer naar de groep en naar de school plaats. Methoden en methodieken: MatriXmethode, Kind in Beeld, het Hogere Orde Denken en het ontdekkend lezen van Vervaet Ad 2. De werkgroep beelddenken, bestaande uit leerkrachten-co-teachers-teamleiders volgt het proces. Tbv. opdenken, meedenken en verspreiden vanuit onze voorbeelden van Good Practice onder de andere scholen van Kerobei via Gesprekken en bijpraten van medewerkers in verticale lijn van Stichting Kerobei op hun eigen verzoek Het pioniersgeld wordt besteed aan scholing van, workshops, materialen en consultatie van externe deskundigen.;