Passend onderwijs avant la lettre.
Ik ben Angelica van der Straten. Ik werk op Talentencampus Venlo, de enige school in Nederland waar een samenwerking binnen één gebouw plaatsvindt tussen (speciale) kinderopvang, basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs (gedrag en zml). Door deze samenwerking kan Talentencampus Venlo tegemoet komen aan een zeer brede range van ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Op Talentencampus Venlo wordt gewerkt vanuit het ontwikkelingsperspectief van elk kind. Voor de meeste kinderen wordt dit ontwikkelingsperspectief gerealiseerd binnen de eigen expertise. Echter, kinderen kunnen profiteren van alle expertises, al naar gelang hun onderwijsbehoeften. Concreet betekent dit dat kinderen voor een bepaald vak het aanbod kunnen volgen bij een van de andere expertises. Wij gebruiken hiervoor de term ‘passend arrangeren’. Door middel van passend arrangeren willen wij een bijdrage leveren aan het realiseren van Passend Onderwijs. Sinds een jaar wordt passend arrangeren op beperkte schaal uitgevoerd. Vragen die we ons als school stellen:
- Levert passend arrangeren een bijdrage aan het realiseren van het ontwikkelingsperspectief?
- Hoe geven we passend arrangeren een stevige plek in onze leerlingenzorg?
- Wat kunnen andere scholen leren van onze manier van werken?
In mijn onderzoek ga ik de resultaten inzichtelijk maken. Ik zal daarbij kinderen, ouders en leerkrachten betrekken. Ik ga een protocol ontwikkelen zodat passend arrangeren geborgd wordt binnen onze school. Dit protocol zal gedeeld worden met andere scholen. Tot slot zal ik een digitaal platform inrichten waarin leerkrachten ervaringen m.b.t. passend arrangeren kunnen uitwisselen. Passend arrangeren in de volle omgang? Het kan!;None;None