Overdenken
Zo aan het eind van het jaar is het altijd een goed moment om te overdenken. Deze goede gewoonte wil ik ook nog toepassen op mijn Pionierstraject. Bij Basisscrum hebben de leerlingen tenslotte ook altijd een terugblik. Samen met mijn collega Martine zijn we met Basisscrum gestart in groep 7. Ondertussen hebben we her en der al geschaafd aan de werkwijze voor de kinderen. De klas gaf namelijk als feedback dat het aantal lessen er voor zorgde dat ze minder vaart hoefden maken. Ze vonden dat ze er met 6/7 lessen ook wel mee toe konden om naar een eindproduct te werken. Zo werden er oude telefoons uit elkaar gehaald om uit te zoeken wat er voor grondstoffen en onderdelen inzitten, kregen we uitleg over morse en een presentatie gegeven over de invloed van reclame op ons koopgedrag. Allemaal zo leuk! Ik heb ervaren dat kinderen de stand-up, die ze bij de start van iedere les moeten houden, teveel wilden laten lopen. Hierdoor kwam de vertrouwde onrust in sommige teams weer terug, daarom heb ik een creatieve les gemaakt met snoeptorens bouwen. Plots gingen ze wel overleggen en een plan van aanpak met elkaar bespreken. Een eye opener voor de kinderen: het is dus daadwerkelijk nuttig om tussendoor te blijven praten over de plannen en problemen van iedereen. Zo kunnen ze elkaar helpen en een beter resultaat behalen. Voor mezelf was het een pittige periode veel denken en afwegen. Ik heb zelf namelijk ook de neiging te hard van stapel te gaan, maar heb ook mensen om me heen nodig waar ik mee kan sparren. Tijdens de tweede Pioniersdag werd ik echt aan tafel gezet met mijn directeur. Ze wist al van mijn plannen, liep wel langs mijn lokaal, maar vroeg nog niet door. Ik kon haar met behulp van mijn Pionierscanvas nog duidelijker maken waar ik nou zo mee bezig was, maar vooral wat ik echt voor ogen had en hoe ik naar de toekomst keek. Het is zo moeilijk om aandacht te vragen voor "mijn idee". Iedereen heeft het druk en dan kom ik ook nog eens aandacht vragen. Haar enthousiasme en positieve feedback deed me goed! De keuze om groep 8 later te laten aansluiten is goed uitgepakt. Ik kon de collega's beter helpen bij het opstarten met een nieuwe groep scrumteams. Met de collega's van groep 7 en 8 hebben we ook een gezamenlijke scrumavond gehouden: waar lopen ze tegenaan, waar hebben ze vragen over en wat zijn hun bevindingen. Ik was erg nieuwsgierig, maar ook blij te horen dat ze het een echte verbetering vinden voor wat betreft planning, samenwerken en reflectie van de kinderen. Met elkaar kwamen we tot de conclusie dat we nog meer verdieping bij de kinderen willen voor wat betreft doelen stellen: we laten de kinderen voortaan tussendoor ook naar elkaars inbreng/ geschreven stukjes kijken. Verder willen we scrum ook gaan toepassen buiten de lessen van Topondernemers om, bijvoorbeeld bij crea of projecten. Zodat de andere talenten van Meervoudige Intelligentie ook ingezet kunnen worden. Over mijn schroom heengestapt merk ik dat ook andere collega's nieuwsgierig raken naar wat Basisscrum doet binnen het onderwijs. Basisscrum is on tour! De collega's in de projectgroep 21e eeuws leren van onze stichting waren heel enthousiast. Er over praten en laten zien maakte het voor hen ook duidelijk, Iedereen laat de kinderen al samenwerken, maar dit voegt nog iets toe voor leerkracht en kinderen. Daarna ben ik ook uitgenodigd om bij één van de andere scholen aan de collega's van de bovenbouw uit te leggen wat mijn bedoeling van deze aanpak is: Samenwerkend leren met een creatief eindproduct, waarbij ieder kind zijn/ haar eigen kwaliteiten kan benutten

De kinderen uit groep 7 en 8 zijn ondertussen nog steeds enthousiast en dat was nou net waar we het mij om te doen is!;None;None