Over kruispunt, rotonde , afslagen en eindbestemming
Het schooljaar is alweer voor een kwart voorbij en ik vraag me af of ik op een kruispunt sta of op een rotonde rijd. Neem ik een afslag of rijd ik door? Duurt het nog even voor ik een afslag neem? Héb ik eigenlijk wel een eindbestemming? Weet ik waar ik naar toe wil? Toen ik het onderwijspioniersplan indiende werkte ik nog bij Entree, nu niet meer. Mijn thema blijft wel “de onderwijsbetrokkenheid van Entree en MBO2 leerlingen vergroten dmv digitale didactiek” Mijn hart ligt bij deze leerlingen. Ik was van plan om een leerlijn te ontwikkelen . Die zou ik dan DiVa noemen. Digitale Vaardigheden, Speciaal gericht op het niveau 1 en 2. Mijn doel is om de leerlingen digitale handvaten te geven zodat zij zelfvertrouwen in eigen kunnen ontwikkelen waardoor uiteindelijk zij lol krijgen in school en meer verbondenheid / betrokkenheid voelen. Tools aanbieden alleen is niet genoeg. Daar heef t Ashwin Brouwer al een hele mooie site voor ontwikkeld (www.socialmediainhetmbo.nl) en daar is al zoveel over te vinden. Het gaat om veel meer. Het gaat om aandacht, motivatie . Het gaat om een band van de docent met de groep leerlingen, die het groepsgevoel en het veilige klimaat vergroten, waardoor er een prettig leerklimaat ontstaat. Er is een ICT werkgroep op het DC. Sinds de herfstvakantie neem ik daar ook aan deel . Zo kan ik inbrengen wat nodig is voor niveau 1 en 2 en meepikken hoe de hogere niveaus ICT aangeboden krijgen. Er is een prachtige map ontwikkeld,met fraaie ICT- onderwerpen maar veel te talig voor mijn leerlingen. Door zitting te nemen in de werkgroep kan ik misschien ook wat betekenen voor andere opleidingen met niveau 2 leerlingen. Want ik denk dat hoe ik dingen aanbied, dat dat werkt. Ik cluster de verplichte onderdelen zoals Word en Excel en daarom heen doe ik een E-portfolio, de cloud, bied ik Google -mogelijkheden aan en maken we gebruik van easy acces tools, waar geen inlog voor nodig is. In december gaan we een digitale kerstkaart maken. Als voormalig E- ambassadeur word ik ook nog geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen binnen het Drenthe College en mocht ik op onze DC.GO dag twee podiumsprekers introduceren aan mijn collega's . Mijn kracht ligt niet in de techniek of de grote ICT kennis, maar mijn kracht ligt in het enthousiasmeren van mensen. Ik kan van iedere leerling de positieve kanten zien en benoemen. Ook het collega’s enthousiast maken , lukt me aardig, maar vorige week , toen ik de tool Trello wou introduceren en er een uur tijd voor had gekregen tijdens een teamvergadering.. kreeg ik maar de helft mee. Dit viel tegen, maar ik kan dan wel weer verklaren dat het niet het goede moment was. Om de motivatie en betrokkenheid te kunnen meten had ik contact gezocht met de universiteit van Groningen. Maar zij konden niets voor me betekenen en ik kreeg de naam van een meneer . Diens naam heb ik geGOOGLEd ...Een zeer kundig man op mediawijsheid gebied, een docent aan de NHL. Ik heb geen contact met hem gezocht, want mijn vraag ligt niet zo zeer in de tools, als wel bij het GEDRAG van leerlingen en hun docent. Sinds mijn pioniersschap houd ik me meer bezig met de motivatie van de leerlingen. Ik zorg dat ik elke les iedere leerling bewust aandacht heb gegeven. Iedere leerling is belangrijk en ieder mens wil gezien en gehoord worden. Mijn liefde voor de digitale wereld is er ook . En die combi probeer ik te maken. Om mensen mee te krijgen in mijn manier van afwisselend onderwijs, gebruik ik bijvoorbeeld op een gezamenlijke ouderavond de Mentimeter tool om meningen te peilen. Ouders konden stemmen met hun smartphone, en zien dat er ook andere dingen mee kunnen als alleen Appen. Wat lastig blijft voor mij is tijd vragen van mijn collega’s en leidinggevende in de vorm van tijd in de vergadering of daarbuiten . Iedereen heeft het al zo druk . Door met de leerlingen fijne lessen te hebben, hoop ik dat dit effect heeft op de collega’s. Toen ik een mobieltjeshotel had gemaakt, waren er twee die ook zo iets wilden. In de koffiepauzes is iedereen altijd wel geinteresseerd. Ik probeer het ICT onderwijs voor niveau 2 wat dynamischer te maken. Zo ben ik dit blok met tweedejaarsleerlingen bezig onder de noemer “Creëren “ We gaan via fotobewerking , een poster maken, daarna een tijdschrift en uiteindelijk een website. Ze zijn allemaal gemotiveerd , want ze mogen hun eigen foto voorzien van een ander hoofd bijvoorbeeld. Hilariteit. Ze helpen elkaar, en de minder populairen worden opeens graag gezien doordat ze zo goed kunnen photoshoppen! Een mooi bijkomend effect. Het allerbelangrijkst bij Entree – en niveau 2 onderwijs is structuur, herhaling , positiviteit. Elke les van te voren goed opbouwen en in dezelfde structuur met veel afwissseling voorbereiden. Een portfolio zoals dat van SeeSaw werkt uitstekend. Mijn doel is om te kijken wat er nog meer op de markt is op dit gebied , want dit werkt goed bij MBO- leerlingen. Waar ik naar toe wil? DAT weet ik nog niet. Ik wil het onderwijs verbeteren, maar dat is niet erg SMART geformuleerd vrees ik… ;-);None;None