Ouderavond Portfolio
Net op tijd waren ze binnen: de portfolio's waar de leerlingen hun werk in kunnen gaan stoppen. Maandag 10 oktober was er namelijk een ouderavond op onze school over de portfolio's. De opkomst was hoog, veel ouders waren geïnteresseerd in hoe we ermee gaan werken. Aan de hand van een powerpointpresentatie hebben we de ouders meegenomen in onze visie en hoe we gekomen zijn tot een portfolio. Eigenlijk is het een heel logisch vervolg. Vorig schooljaar zijn we gestart met leerreisgesprekken, gesprekken waar de kinderen en ouders samen met de leerkrachten praten over hoe zij gewerkt hebben (zowel gericht op proces als op product/resultaat) en er nieuwe doelen opgesteld werden. Dit alles om eigenaarschap bij kinderen te bevorderen. Het is vervolgens een logische stap dat de leerkrachten niet meer de enige zijn die een kind beoordelen. Het portfolio is een dynamisch geheel, waarin kinderen zelf werk mogen bijdragen. Dit mag een bewijs zijn van de doelen waar ze aan gewerkt hebben, maar ook zeker een weergave van iets waar ze trots op zijn. Natuurlijk kan er dan gedacht worden aan toetsresultaten, maar ook zeker aan foto's van prachtige bouwsels in de bouwhoek, tot foto's van de salto die ze tijdens de gymles kunnen springen. Ouders kwamen met goede vragen. Zij blijken duidelijk (nog) behoefte te hebben aan resultaten, ze willen weten hoe hun kind ervoor staat. Maar dat stuk valt niet weg! Natuurlijk worden de resultaten nog weergegeven in het portfolio. Het portfolio is wél meer dan dat, het volgt de totale ontwikkeling van het kind, in kennis, vaardigheden en houding/gedrag. Al met al waren ouders positief en dat maakt dat wij als team er nog meer van overtuigd zijn dat we een weg ingeslagen zijn die past bij onze school en onze visie.;None;None