Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Oplossingsgericht flexibel programma voor mentoren

Laatst bijgewerkt op:

;Mentoren creëren d.m.v. een gezamenlijk leerproces met individuele leerdoelen het flexibel inzetbaar mentorprogramma dat de autonomie, betrokkenheid en competentie (ABC) aanspreekt bij leerlingen. Vanuit oplossingsgerichte leerlingbegeleiding leren mentoren denken vanuit een dynamische mindset en een flexibel mentoraat vormgeven. Zij leren leerlingen (gekaderd) meer regie te geven aan hun eigen ontwikkeling.;Mentoren leren op een verantwoorde manier de leerling meer verantwoordelijkheid te geven over het eigen leren. Daarvoor willen we leerlingen effectief, activerend en motiverend begeleiden en zelf-gereguleerd laten leren. Om de motivatie van zowel leerlingen als mentoren te vergroten, gaan we oplossingsgericht werken. Met behulp van de LOF-subsidie wordt er een impuls gegeven aan het professionaliseren van begeleiding. De verschillende mentoren combineren hun kennis, vaardigheden en kwaliteiten en ontwikkelen zo samen de leerlingbegeleiding waarbij ieders kwaliteiten benut worden. Dit creëert draagvlak en is een stimulans voor aanvullende initiatieven. Werkwijze: -Mentoren krijgen scholing op maat waardoor bewustwording, kennis, vaardigheden, competenties worden vergroot en gespreksvoering verbetert. -Mentoren krijgen binnen hun jaartaak ruimte om deel te nemen aan diverse werkgroepen en leren met en van elkaar. Elke mentor geeft zijn persoonlijke ontwikkelingsdoelen en expertisegebieden aan. -Mentoren optimaliseren mentorprogramma’s waardoor creatieve, flexibel inzetbare modules met les- en spelvormen ontstaan. -De modules worden zodanig vormgegeven dat de mentor een module kan afstemmen op de leer- en werkstijl van de leerling. -De mentor leert door gebruik van de modules, minder bekende facetten van het mentoraat oplossingsgericht vormgeven. De mentorcoach houdt overzicht, bewaakt de voortgang, evalueert en stelt eventueel plannen bij.