Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Open Space: kennisconstructie

Laatst bijgewerkt op:

Een van de doelstellingen in mijn LOF aanvraag is: docenten uitdagen om op andere manieren naar de controle van kennis te kijken. Waarom altijd een proefwerk of een schriftelijke overhoring maken als het ook anders kan? Hoe het dan anders moet daar heb ik wel ideeën over maar het lukt me nog niet echt om dat in de praktijk te brengen. Een vraag voor de Open Space dus.

Op welke manier ziet kennisconstructie er in jouw klaslokaal uit? Renske en Wina wilde hun kennis graag met me delen, ze vertelde over de nieuwe manier van werken bij wereldoriëntatie: ze hebben de methode (die erg verouderd is) gestript en werkb oeken aan de kant gezet: leerlingen gaan zelf bepalen op welke manier ze laten zien dat ze weten waar de stof overgaat. Bijvoorbeeld met een toneelstukje. Ze ervaren dat de intrinsieke motivatie van de leerlingen enorm gestegen is. Daarnaast heeft het samenwerken meer aandacht gekregen en is er meer ruimte voor de talenten van leerlingen. Jan Jaap Wietsma is ook aangesloten bij ons onderwerp. Hij geeft aan dat het kunnen leggen van verbinding en tussen reeds opgedane kennis en nieuwe kennis wel belangrijk is. Is al die kennis over de werking van het brein wel in huis bij de docenten? En als we het al weten, doen we dan ook iets met die kennis? Marjolein Hartman merkt wel dat het voor leerlingen belangrijk is om aanknopingspunten te hebben. De leerlingen in de onderbouw werken met vakoverstijgende thema's maar ze merkt dat de leerlingen in de bovenbouw de opgedane kennis niet veel beter onder de knie hebben. Soms weten ze het gewoon nog steeds niet. De motivatie van de leerlingen blijft een belangrijk punt. We noteren als boekentip: Drive van Daniel Pink. Een andere theoretische onderbouwing komt van John Hattie - leren zichtbaar maken. We concluderen dat het belangrijk is als docent om de lijn van je leerstof in je hoofd te hebben, met het einde te beginnen en zorgen dat er verbindingen ontstaan. Om die verbindingen te kunnen realiseren is belangrijk om te weten waar de leerlingen staan maar ook waar hun interesses liggen zodat je daar als docent op kunt inspelen. De 3 kwartier is zo voorbij! Ik vond het een fijn en leerzaam moment. Misschien is de afbeelding niet helemaal helder maar als je nog vragen hebt kun je contact opnemen met mij of 1 van de anderen die ik in de tekst gelinkt heb. Ter informatie: Renske en Wina zijn duo's in groep 8. Renske was er voor de 2e keer, Wina voor de 1e keer, zij gaat aan  de slag met kanban en heeft daar ook nog wat over verteld. Boeken: Drive - Dan PinkLeren zichtbaar maken - John Hattie niet besproken maar ik moest ook denken aan: Cijfers geven werkt niet - Dylan Wiliam ;None;None