Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Op weg naar interdisciplinaire leerlijn N-stroom

Laatst bijgewerkt op:

;

Op basis van inhoudelijke overlap in de examenprogramma’s natuurkunde, scheikunde, biologie en NLT biedt De Nieuwste School vakoverstijgende projecten aan in een leerlijn ‘science’ 1-6. We willen een nieuwe stap  maken op weg naar een volledig interdisciplinaire leerlijn, door in projecten overkoepelend denk- en werkwijzen (21st century skills) te integreren.

;Op De Nieuwste School bieden we thematische onderwijs aan met veel aandacht voor gepersonaliseerd en onderzoekend leren. In de onderbouw werken leerlingen aan schoolbrede projecten (thema's) met afstemming tussen de leergebieden Arts, Humanics en Science. In de bovenbouw worden monodisciplinaire examenvakken aangeboden, waarbij door vakoverstijgende thema's vergaande samenhang wordt gezocht. De curricula natuurkunde, scheikunde en biologie zijn inmiddels inhoudelijk sterk op elkaar afgestemd door interdisciplinaire NLT-thema's waaraan alle science-bovenbouwleerlingen verplicht werken. Doel is deze samenhang tussen de monodisciplinaire beta-vakken te versterken door de leerlijn te ontwerpen vanuit karakteristieke denk- en werkwijzen, zoals deze in de kennisbasis 'natuurwetenschappen en technologie OB' zijn opgenomen. De maatschappij-stroom werkt aan een vergelijkbare samenhang tussen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, economie en maatschappijleer. Het ontwerpen van de leerlijn vanuit karakteristieke denk- en werkwijzen is nieuw. De LOF-gelden willen we gebruiken voor: 1. Inzicht ontwikkelen in de betekenis en reikwijdte van de denk- en werkwijzen. 2. Het ontwerpen van twee voorbeeldprojecten om tot didactische ontwerpcriteria te komen. 3. Een blauwdruk uitwerken voor de leerlijn 1-6 als uitgangspunt voor het herontwerpen van alle projecten. Op termijn willen we in de onderbouw een schoolbrede leerlijn van thema's inzetten die leerlingen optimaal voorbereidt voor zowel de bovenbouw N- als M-stroom.