Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Op dreef!

Laatst bijgewerkt op:

Vanaf de eerste schooldag zijn we begonnen met het schoolbrede project  'Amsterdam, onze stad' dat maar liefst een jaar gaat duren. Mijn collega's zijn in Amsterdam geboren of wonen er al honderd jaar, dus de betrokkenheid is groot. Graag delen we onze kennis met elkaar en de kinderen, en voor iedereen is het fijn om nieuwe dingen te leren over de plek waar je woont. Ook ouders, die uiteraard ook allemaal in Amsterdam wonen, zijn enthousiast en willen een bijdrage leveren. [caption id="attachment_8185" align="aligncenter" width="335"]

Plat Amsterdams op het podium. Aanleiding voor het schrijven en spelen van dialogen in het Bargoens.[/caption] Het jaar hebben we onderverdeeld in een aantal thema's die zoveel mogelijk aansluiten bij het ritme van het schooljaar. Het eerste thema was ontstaan en groei van onze stad. Het bleek nog best lastig om informatie op maat te vinden voor onze kinderen, en ook was het voor mij en mijn collega Clemeyns ( met wie ik het project doe) nog aftasten wat iedereen van ons verwachtte, en hoe we het project vorm moesten geven. Kant en klare lessen over de stad zijn er nauwelijks te vinden, maar er is wel veel informatie! We maken gebruik van diverse informatiebronnen, waaronder de Bosatlas van Amsterdam en het prachtige boek 'De kinderen van Amsterdam' van Jan Paul Schutten. Daarnaast vragen we ouders, grootouders, buurtbewoners en deskundigen om op school te komen vertellen. [caption id="attachment_8188" align="aligncenter" width="187"]

Fatima vertelt over hoe ze opgroeide in Marokko en in Nederland voor het eerst in de sneeuw speelde.[/caption] [caption id="attachment_8187" align="aligncenter" width="187"]

George, opgegroeid in Amsterdam Noord vertelt hoe hij opgroeide in een tijd waarin de centenbus nog reed en ook over de Watersnood.[/caption] Ik kwam erachter dat collega's het soms lastig vinden informatie en verhalen van de vertellers te vertalen naar lesmateriaal, en ook dat het soms lastig is de methode los te laten. Daar vinden we onze weg in, met dank aan coach Angela Roerdink. Door steeds weer tijd te maken om met elkaar te bespreken wat ons onderliggend doel is met het project hervinden we de energie om vol enthousiasme ons project vorm te geven. We zijn goed op dreef! [caption id="attachment_8190" align="aligncenter" width="335"]

Ons kerstverhaal speelde zich af in een winters Amsterdam.[/caption] De komende periode zullen we het met de kinderen hebben over de Gouden Eeuw en de V.O.C.-tijd.  We verheugen ons weer op de komst van Rik Vuur, de verhalenverteller die ook gids is in Amsterdam. Hij kwam eerder op school en vertelde toen in alle groepen een stuk van het verhaal over het ontstaan van de stad. [caption id="attachment_8189" align="aligncenter" width="348"]

Verhalenverteller Rik Vuur vertelt in alle groepen over ontstaan en groei van Amsterdam[/caption] Iedere groep maakte daar een beeld, een lied of een toneelstuk bij en vervolgens kwam Rik weer om op ons podium voor de hele school al die losse verhalen achter elkaar te vertellen, daarbij geholpen door de kinderen. De kinderen, en ook de ouders hebben veel geleerd! [caption id="attachment_8186" align="aligncenter" width="335"]

Rik Vuur vertelt samen met de kinderen.[/caption] ;None;None