Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Ontwikkeling van Natuur Wetenschappelijk Onderwijs

Laatst bijgewerkt op:

;Op het CLV hebben wij ervoor gekozen om de kerndoelen van het vak ANW onder te brengen in een nieuw te vormen vak genaamd NWO. Dit vak heeft als doel het versterken van de  wetenschappelijke attituden en vaardigheden. Het materiaal is digitaal, contextrijk, gedifferentieerd, authentiek en maatschappelijk relevant.;Doel: verbeteren van de wetenschappelijke vaardigheden van de leerlingen specifiek voor hun gekozen profiel. Leerlingen beter voorbereiden op het wetenschappelijk onderwijs na het VWO. Vormende aspect met betrekking tot duurzaamheid en ethiek over maatschappelijk relevante problemen. Werkwijze: alle VWO4 leerlingen volgen 100 minuten les per week in het vak NWO. Ze zitten in 2 teams: het maatschappij team en het natuur team. Elk team heeft een eigen set docenten (maatschappij team wordt bemenst door docenten van de vakken: aardrijkskunde, Nederlands, Geschiedenis, Geloof-Leven -en Filosofie, Maatschappij en wetenschappen. Natuur team bevat docenten van de vakken: algemene natuurwetenschappen, biologie, scheikunde en natuurkunde). In elk team wordt gedurende het jaar gewerkt aan 5 modules waarbij steeds een onderdeel van wetenschappelijk onderzoek wordt belicht. De modules zijn vakoverstijgend en verschillen tussen de teams. De modules zijn zelfsturend van aard: de leerlingen werken in groepen met behulp van hun labtops. Elke modules heeft zijn eigen eindproduct. Leerlingen maken kennis met verschillende werkvormen waaronder ook eduScrum. De docenten werken vakoverstijgend, coachend, faciliterend, bevragend en kaderscheppend met de leerlingen en met elkaar. Door deze vorm van teamteaching is er een voortdurende intervisie tussen de docenten onderling. In de ontwerpsessies van de modules leren de docenten van elkaar.