Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Ontwikkeling simulatiespelen

Laatst bijgewerkt op:

;Op dit moment wordt het nieuwe eindexamenprogramma voor Maatschappijwetenschappen uitgerold. Ik heb als pilot docent en materiaalontwikkelaar een grote bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van lesmateriaal. Nu is het zaak om - naast theoretische lessen - ook activerende simulatiespelen te ontwikkelen om hogere denkvaardigheden te stimuleren (taxonomie Bloom).;Doel: leerlingen actief laten ervaren wat ze anders op taaie wijze moeten leren om hiermee te voldoen aan ervaringsgericht en adaptief onderwijs. De eerste aanzet is al gegeven van november 2015 t/m januari 2016. Toen heb ik in twee vwo clusters enkele simulatiespelen uitgetest en feedback ontvangen. Tevens heb ik ervaring met de 'standaard' lessen die nu gegeven worden en de leerlingen lijken meer en gemotiveerder te leren a.d.h.v. een simulatiespel waarmee ze ook meer onderzoekend bezig zijn dan bij het 'herkauwen' van theorie. Omdat het doel van de nieuwe eindtermen beter worden gediend binnen simulatiespelen die voor leerlingen en docenten een alternatief kunnen bieden voor het bestaande lesmateriaal, kunnen er keuzes worden geboden. Ik wil hier graag aan meewerken door a) de feedback te verwerken, b) ontwikkeling van een stappenplan voor het maken van simulatiespelen bij het vak, c) creatief ontwerpen van enkele simulatiespelen die de leerdoelen van het vak ondersteunen en d) deze simulatiespelen uittesten in de lessen en e) dit stappenplan en de simulatiespelen breed te verspreiden en hierop feedback te vragen van collega's. Ik hoop dat we een jaar later - na deze subsidie - enkele simulatiespelen kunnen omzetten in een computer game.