ontwikkelen van materiaal en projecten
Heerlijk al weer een eindje verder op weg. Inmiddels begint het portal al vorm te krijgen. Binnenkort gaan we er eens in een team naar kijken. Is dit een opbouw waarmee we kunnen werken? Is het handzaam voor kinderen, leerkrachten en ouders? Nodigt het uit tot het plaatsen van foto's, filmpjes en materialen? Heel benieuwd hoe we er samen over denken en fijn dat er mensen ontwikkelen en meedenken! Ieder zijn kwaliteit tenslotte! Zelf ga ik verder met het ontwikkelen van projecten en materialen. Op dit moment heb ik net een muziek "doe kwartet" afgerond. Een tijdje geleden al heb ik een muziekproject voor de plusklas bedacht en uitgevoerd. Alle projecten krijgen een zelfde stappenplan ( simpel opgezet vanuit de kindercreatiespiraal van Marinus Knoope). Vanuit daar heb ik gekeken welke projecten ik wil ontwikkelen passend bij mijn kwaliteiten en de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Ook heb ik rekening gehouden met "de 7 uitdagingen" van Tijl Koenderink. Elk project kiezen we dan ook een uitdaging om goed te trainen. Hier is als eerste project uitgekomen dat kinderen een leerwens bedenken op muzikaal gebied. Ze mogen binnen een kader kiezen om een instrument te leren bespelen/ een bandje opstarten/ een lied te leren schrijven/ een muzikale presentatie te houden/ zelf instrumenten te maken o.i.d.). Als ze de leerwens helder omschreven hebben begeleid ik ze in de weg hiernaartoe. Dit was een groot succes en motiveerde tot verder denken over dit onderwerp. Hoe kan ik dit aanvullen met motiverende materialen voor kinderen? Hier kwam mijn idee van een muziek "doe kwartet" vandaan. De leerstof die de kinderen nodig kunnen hebben in dit blok heb ik omgezet in een kwartet. De kinderen mogen vragen naar een kaart maar moeten dan eerst een opdracht doen. Bijvoorbeeld de juiste noot benoemen (ze kunnen hier allereerst bronnen bij gebruiken om dit op te zoeken), of teken juist de noot goed op de notenbalk voordat je een andere kaart mag vragen, of benoem de waarde van de rust, teken en klap een ritme en zo meer. Kinderen kunnen zelf kiezen of ze alleen de kwartetten toevoegen van de informatie waar ze instructie over hebben gehad, of misschien willen ze wel de uitdaging aangaan en alle kwartetten gebruiken met de bijgeleverde hulpbronnen, of zelfs zonder.. Zo kunnen de kinderen de instrumenten bespelen (op dit moment beschik ik over een keyboard, dwarsfluiten en blokfluiten), maar ook de basis nog eens speels leren. Erg leuk om hier mee bezig te zijn en hier tijd voor te hebben! Het mooiste is nog wel dat ik de gelegenheid heb gekregen om tijdelijk ook op een andere school een plusgroep te draaien. Nu kan ik het project verder aanscherpen, kijken hoe het werkt in een andere schoolcultuur en verder ontwikkelen en aanvullen. Je staat mooi wat langer stil bij een project! Verder ben ik ook begonnen met het schrijven van het volgende project. Deze start 14 november in de Uitpluizerij op de Paus Joannes. Een project voor groep 1 t/m 8, een leuke uitdaging om deze kinderen tegelijk te mogen uitdagen! Samen met mijn collega's Chantal en Ton ga ik dit blok aanbieden. Een blok waar niet "het beste idee van Nederland" centraal staat, maar "het beste idee van de PJ". Kinderen mogen gaan uitvinden (leren vooraf ook over beroemde uitvindingen, het nut van uitvindingen enz.) Daarnaast zijn er kinderen die er voor kunnen kiezen om er een echt programma van te maken (dit wordt dan opnemen, monteren en muziek plaatsen onder de opname enz.) En dan heb je nog mensen nodig voor de regie en de presentatie en decorstukken stel ik me zo voor. Maar ja, in ons stappenplan bepalen de kinderen de eerste les een eigen leerwens. Dus ik kan van alles bedenken, maar ik zal me toch weer heerlijk laten leiden door het enthousiasme van kinderen. Want zodra zij de leerdoelen hebben bepaald en het idee in kaart hebben gebracht, dan pas kunnen we over naar de planning, benodigde materialen en het totaalplaatje van dit project. Ik heb er nu al zin in. Ben heel benieuwd waar de kinderen toe in staat zijn! ;None;None