Ontwikkelen strategielessen
;Voor het ontwikkelen van een 4TL-tak (4Mavo) van onze 5M (anders leren) afdeling zouden wij graag strategielessen willen vormgeven. Door overkoepelende (examen)vaardigheden uit de vakken te halen kan er effectiever les gegeven worden en zien leerlingen meer verband tussen de vakken. In ons onderwijs staan vaardigheden centraal, niet alleen (vak)kennis.;Wij zijn docenten van een kleinere afdeling binnen de school genaamd 5M. Dit is een 'anders leren'afdeling die zich specifiek richt op vaardigheden naast de vakinhoud. In de onderbouw leren onze leerlingen vooral: samenwerking, zelfstandigheid, plannen, presenteren onderzoeken en organiseren. Tot op heden stopte onze leerlingen met 5M na 3 jaar en deden zij hun examen in de reguliere setting. Wij als docenten voelen echter de noodzaak om onze leerlingen op onze wijze hun examenjaar te laten doen. Daarvoor is het voor ons belangrijk dat we ons blijven focussen op vaardigheden naast de vakinhoud en leerlingen overkoepelend te helpen denken. We willen vanaf lesjaar 2021-2022 (het eerste jaar dat we een examenklas gaan draaien) 4x in de week strategielessen gaan geven in (examen)vaardigheden zoals: begrijpend lezen, leesstrategieën, leerstrategieën, brongebruik, rekenvaardigheden, beargumenteren, examenantwoorden formeren, omgaan met (vreemde) talen, omgaan met tijdsdruk, enz Hiervoor zouden we met 4 docenten vanuit verschillende invalshoeken (Docente Engels, Economie, Tekenen en Nederlands) ons willen verdiepen in deze vaardigheden, en hier lessen omheen schrijven. Deze kunnen wij in It's learning uitzetten. Een medium wat zich uitstekend leent voor het bouwen van lesmodules