Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

ontdekkend ontwikkelend leren

Laatst bijgewerkt op:

;Ik ben een zij-instromer en ik heb een passie voor natuurkunde en wiskunde. Verder houd ik ervan om buiten de gebaande paden te gaan. Ik vind het belangrijk dat leerlingen dwars door de vakken heen ervaringen opdoen en die leren durven toepassen. Een van de zaken die mij daarbij vooral voor ogen staat is dat ik leerlingen op jonge leeftijd wil  leren in structuren te denken. De weg daarnaartoe vindt nu vaak plaats door leerlingen te laten programmeren en dan te denken dat je daardoor gestructureerd leert denken. De weg er naar toe is ook vaak aan een vak gekoppeld. Beide elementen wil ik niet . Ik ga los van vakken leerlingen laten ontdekken dat structuren overal te vinden zijn, van plannen hoe je met een trein ergens naar toe moet gaan tot het leren van een proefwerk. Bovendien ga ik leerlingen leren hoe ze de structuur zichtbaar kunnen maken  en daarmee ook knelpunten kunnen ontdekken. Het uiteindelijke doel is om leerlingen van verschillende niveaus en leerlagen gereedschappen in handen te geven waarmee ze problemen kunnen analyseren en de vraagstukken naar een model of modelmatige aanpak kunnen vertalen Ik heb behoefte een sparringpartner die mijn ideeën kritisch beoordeeld;Door leerlingen vanaf de brugklas te problemen aan te bieden waarbij het leren formuleren van een blokschema en later de vertaling in algoritmes een doorlopende leerlijn volgt, willen we leerlingen beter voorbereiden op een carrière in een technische omgeving. De nadruk komt niet te liggen op het maken van een oplossing in een programmeertaal, maar ligt in de onderliggende laag van het gestructureerd problemen analyseren en vertalen naar blokschema's. Het en passant gebruik maken van omgevingen waarin deze blokschema's in een programmeertaal ingezet worden is enkel een hulpmiddel en geen doel op zich. Gestructureerd multidisciplinaire problemen aanpakken, daarbij leren rekening te houden met een veelheid aan factoren die van invloed kunnen zijn, is het uiteindelijke doel. Daarbij komen ook ontwerpproblemen aan de orde om te zorgen dat het geheel niet alleen een abstract-theoretische benadering blijft, maar ook een praktische invulling krijgt.