Ontdekkend leren voor meerbegaafden
De Ladder wil een onderwijsaanbod voor meerbegaafde leerlingen ontwikkelen dat afgestemd is op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Het Leerlingen stimuleren ontdekkend te leren aan de hand van de taxonomie om opdrachten te maken a.d.h.v. de bovenste drie lagen vanuit de taxonomie van Bloom: evalueren, evalueren, creëren.;De Ladder wil een onderwijsaanbod voor meerbegaafde leerlingen ontwikkelen dat afgestemd is op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. We willen de leerlingen stimuleren ontdekkend te leren aan de hand van de taxonomie van Bloom. Om opdrachten te maken a.d.h.v. de bovenste drie lagen vanuit deze taxonomie: analyseren, evalueren, creëren.;1. Meerbegaafde leerlingen uit groep 1 t/m 8 besteden 25% van de lestijd aan het aparte lesprogramma. Dit gebeurt door de leerlingen te laten werken aan projecten. De leerlingen werken 1 dagdeel in de week met een specialist meerbegaafdheid, die met de leerlingen reflecteert, analyseert en uitleg geeft over de werkwijze. De leerlingen krijgen in de klas een aangepast programma van compacten en verrijken. Er wordt toegewerkt naar een eindproject dat gepresenteerd wordt. 2: Leerlingen leren de hogere denkniveaus uit de taxonomie van Bloom: analyseren, evalueren en creëren en maken daarbij gebruik van de onderzoekscyclus. Leerkrachten bieden opdrachten aan waarbij het niet alleen de onderste 3 lagen van onthouden, begrijpen en toepassen. Leerlingen leren onderzoeksvragen formuleren waarbij ze een analyse kunnen maken van het probleem of zelf een creatie kunnen bedenken als oplossing. Ze doorlopen hierbij de onderzoekscyclus. 3: Leerlingen leren leren: plannen, taakgerichtheid en werkgeheugen. De specialist meerbegaafdheid verkent met de leerlingen het thema en bespreekt het bijbehorende tijdpad voor de komende 6 weken. De leerlingen gaan voor zichzelf de doelen bedenken en planning maken. 4: Leerlingen leren omgaan met het leven om inzicht in zichzelf te krijgen met sterke en zwakke kanten.