Ontdekken, Ontwikkelen en Groeien in beeld brengen
;
Om leerlingen klaar te stomen voor de toekomst is het nodig de ontwikkeling* van de leerling duidelijk in beeld te krijgen voor de leerling zelf, de docent, de coach, de decaan, de ouders. *algemene-, vak-, 21st eeuwse-, academisch vaardigheden, LOB en vaardigheden met betrekking op persoonsvorming/goed burgerschap (I*D CV/plusdocument).
;De doelstelling van dit initiatief is om de ontwikkeling van de leerling eenvoudig in beeld te brengen. Voor de leerling zelf, voor een ieder die hem of haar daarin begeleidt en voor de vervolgopleiding. Als school willen we graag ons competentiemodel, een complete vaardighedenlijn voor het VO, samenvoegen met 21ste eeuwse- en academische vaardigheden, het LOB, I*D-cv/plusdocument (persoonsvorming en goed burgerschap) in één werkbaar portfolio. Het advies van de coaches tijdens de LOF bijeenkomst in Utrecht op 12 januari j.l. was om klein te beginnen en meer collega’s te betrekken bij het initiatief. Daarom gaan wij samen, een collega uit elke afdeling één en met de decaan alle competenties afstemmen en samenvoegen. Daarnaast willen we met de meest geschikte partij een digitaal portfolio inrichten (de kosten voor het portfolio wil de school financieren) . Het portfolio willen we graag via een groeimodel introduceren (start klas 1 havo in Meppel, rond de 50 leerlingen), zodat we meteen kunnen testen en optimaliseren voor uitrol daarna bij een grotere groep (binnen onze vestiging het vmbo en hv, samen ongeveer 100 leerlingen). Voor de lange termijn zien we kansen om deze manier van beoordelen en vastleggen voor alle vestigingen en afdelingen binnen de school