Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Online geletterdheid

Laatst bijgewerkt op:

;Iedereen kent het wel: je vult een zoekterm in op Google en wordt overspoeld door linkjes en filmmateriaal. Voor je het weet ben je een half uur verder. Het internet is een enorme bron van informatie, maar ook van afleidingen en zijsporen. Onze leerlingen ervaren dat niet minder dan wij. Toch lijkt het alsof zij zich, omdat ze zo vaardig zijn in de digitale wereld, op dit vlak prima redden. Uit onderzoek (PISA 2006) blijkt echter dat bijna een vijfde van de deelnemende leerlingen onvoldoende scoort op het begrijpen van informatie op internet: online tekstbegrip. Dit is niet dezelfde groep als de groep die uitvalt op begrip van gewone schoolboekteksten. ‘Gewoon tekstbegrip’ is een belangrijk onderdeel van het curriculum voor het vak Nederlands, terwijl online tekstbegrip vrijwel geen aandacht krijgt en dat moet veranderen. Ik ben Femke Pool en ik geef Nederlands aan het Vathorst College te Amersfoort, een vernieuwingsschool waar digitaal wordt gewerkt. Samen met mijn collega Ingrid Hordijk en met Jeroen Clemens van het Helen Parkhurstcollege in Almere, die promotieonderzoek doet naar online geletterdheid, wil ik materiaal ontwikkelen voor en experimenteren met een didactische aanpak om online geletterdheid bij leerlingen te trainen. Vooraf willen we een nulmeting doen en achteraf opnieuw meten. Onze intentie is om in de toekomst, met de resultaten in onze broekzak, een leerlijn online lezen op te zetten die een belangrijke positie inneemt naast het huidige begrijpend lezen, zodat onze leerlingen écht goed beslagen ten ijs komen in deze gedigitaliseerde samenleving.;