Onderzoeksblog: gemotiveerd door oprechte aandacht
‘Offline in coronatijd’: onderwijsinnovator Jeroen de Jong gemotiveerd door oprechte aandacht van LOF-onderzoekers
Geschreven door Rudy Jonker
Op dit moment doen de LOF-onderzoekers onderzoek naar de invloed van een door (LOF-)leraren geïnitieerde innovatie op hun eigen professionalisering. Daarom zijn er het afgelopen jaar 2 keer interviews afgenomen met in totaal zo’n 32 leraren uit het po, vo en mbo. Eén van de docenten die we hebben gesproken is Jeroen de Jong. Jeroen is rekendocent en docent mediawijsheid binnen de opleiding Social Work op het ROC Friese Poort in Leeuwarden. Jeroen is bezig met een project waarin hij studenten (en idealiter heel Nederland) bewuster met de smartphone om wil laten gaan: www.aprilopstil.nl. In maart 2020 en januari 2021 heb ik samen met collega’s Jeroen geïnterviewd. We horen van veel geïnterviewde docenten terug dat zij deze interviews als waardevol hebben ervaren. Ook binnen de onderzoeksgroep wordt deze mening gedeeld. Ik ga in gesprek met Jeroen om te bespreken wat deze interviews hem en mij hebben opgeleverd. Onderdeel van een groter netwerk Het eerste gesprek in maart 2020 was precies op het moment dat de scholen dicht gingen vanwege de coronamaatregelen. Aangezien het initiatief van Jeroen erom draaide dat leerlingen een tijdje offline zouden gaan viel het project in duigen. Jeroen geeft aan dat juist de echte aandacht van de onderzoekers voor zijn initiatief hem motiveerde om het project door te zetten. Doordat hij de onderzoekers twee keer sprak en later deelnam aan de focusgroep, een digitale bijeenkomst met een groot deel van de geïnterviewde docenten, ontstond ook het gevoel dat hij onderdeel werd van een groter netwerk van docenten. Wie weet wat dat in de toekomst nog brengt! Tegenslag leidt tot verbeteren De onderzoekers, aan de andere kant, waren direct bij het eerste gesprek al onder de indruk van de passie en gedrevenheid van Jeroen. Omdat duidelijk werd dat zijn initiatief vrijwel onmogelijk werd gemaakt door de coronacrisis waren wij benieuwd hoe hij hiermee om zou gaan. Tegenslag door corona zou een rode draad gaan vormen voor veel initiatiefnemers die we spraken, maar juist omdat dit initiatief draaide om offline gaan waren we extra benieuwd hoe dit zou aflopen. Bij het voorbespreken van het tweede interview gaven Iris en ik aan dat we erg benieuwd waren hoe het Jeroen was vergaan. De verrassing was groot toen bleek dat Jeroen onvermoeibaar had doorgezet en zijn initiatief zelfs verbeterd was doordat hij het had moeten aanpassen. Een mooi voorbeeld van hoe je door een tegenslag gedwongen wordt te verbeteren. Het verbeterde initiatief: waar deelnemers aan #Aprilopstil eerst werd gevraagd 2,5 week volledig offline te gaan, konden deelnemers nu aan de hand van hun eigen schermgebruik een eigen doel stellen. Dit maakte het voor veel deelnemers haalbaar om mee te doen. Zelf deed ik ook mee en ervaarde ik hoeveel tijd je opeens hebt als je minder online bent. Rol onderzoekers bij onderwijsinnovatie Eind mei deed Jeroen ook mee met de focusgroep. Dat was een bijeenkomst waar wij als onderzoekers onze voorlopige resultaten presenteerden en in gesprek gingen met meerdere docenten tegelijk. Vanwege de coronamaatregelen vond deze bijeenkomst online plaats waardoor er helaas minder mogelijkheid was voor het netwerken tussen de docenten onderling en meer nadruk lag op de verdiepingsslag die de onderzoekers wilden maken. Dit werd ook door Jeroen zo ervaren. Wat deze bijeenkomst wel bracht was dat je echt zichtbaar onderdeel was van een groep docenten (weliswaar alleen zichtbaar via Zoom) en voor mij als onderzoeker ook die docenten waarvan ik voorheen alleen de naam wist en hun interviews had geanalyseerd, nu ook een gezicht erbij had. Het LOF-onderzoek loopt nu bijna ten einde, maar het is mooi om te zien dat we door onze interviews ook een rol hebben gehad in de ontwikkeling van een innovatie. Meer weten over LOF-onderzoek? Bekijk de onderzoekspagina. ;None;None