Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Onderzoekend leren begint bij de nieuwsgierige ler

Laatst bijgewerkt op:

;Leraren van de Paschalis en SWS Balans zullen plaatsnemen in een onderzoeksteam, welke onderzoek doen naar de invoer, verbetering en de effecten van ons OOL-onderwijs. Nieuwsgierigheid, onderzoeken en kennisdeling worden zo verweven in ons onderwijs, wat ten goede komt aan de leerkrachten én leerlingen.;Binnen onze scholen zijn wij bezig onderzoekend en ontwerpend leren een vast onderdeel te maken van ons curriculum. Naast het proberen en proeven van OOL met de leerlingen, willen we gaan onderzoeken met onze leraren. Als leraren een nieuwsgierige en onderzoekende houding hebben, kunnen zij dit beter overbrengen op leerlingen. Een groep enthousiaste leraren van Paschalis (ca 450 leerlingen, 30 leerkrachten) en SWS Balans (ca 750 leerlingen, 45 leerkrachten) zullen in een docenten ontwikkel team [DOT] plaatsnemen, die met elkaar gaan onderzoeken hoe wij als scholen leren willen vormgeven, hoe wij hierbij gebruik kunnen maken van de didactiek van OOL en hoe wij deze aanpak kunnen verantwoorden richting onszelf, ouders en inspectie. Als einddoel heeft deze DOT om tot een product te komen waarbij methodes voor wereldoriëntatie niet leidend zijn, maar er wel een gedegen jaarplan ligt waar alle leerkrachten mee kunnen werken. Deze DOT zal een vast moment in de week worden vrijgeroosterd om te werken aan onderzoek en heeft als taak enthousiasme, kennis en expertise te delen binnen de teams en zal later een begeleidende rol krijgen om met leraren onderzoek te gaan doen en om OOL met de leerlingen vorm te geven en te laten slagen.