Onderzoekend Leren als brug tussen PO en VO.
De overgang van PO naar VO wordt door alle betrokkenen als een kloof ervaren. In dit initiatief beoog ik deze kloof te slechten. Ik wil dit uit hoofde van zowel mijn PO-, als mijn VO-aanstelling doen op basis van mijn ideeën over, en praktijkervaring met Onderzoekend Leren.;De overgang van PO naar VO wordt door alle betrokkenen als een kloof ervaren. In dit initiatief beoog ik deze kloof te slechten. Ik wil dit uit hoofde van zowel mijn PO-, als mijn VO-aanstelling doen op basis van mijn ideeën over, en praktijkervaring met Onderzoekend Leren.;Het doel van dit initiatief is de overgang van PO naar VO inhoudelijk beter te laten sluiten. Dit kan bereikt worden door de leerlingen van groep 8 op een intensievere en meer inhoudelijke manier kennis te laten maken met de school, of het schoolsysteem, waar ze hun volgende scholingsfase zullen doormaken. Nu is de praktijk dat PO-leerlingen vooraf hoogstens één lesjesmiddag mogen volgen op hun school van voorkeur. Deze eenmalige, vaak opgepoetste bijeenkomsten geven noch inhoudelijk, noch organisatorisch een representatief beeld van de gang van zaken binnen het VO. Mijn oplossing bestaat uit het aanbieden van een veel uitgebreidere samenwerking van PO-leerlingen in VO. Zij kunnen één of meer onderzoekend leren projecten op hun VO-school van voorkeur uitvoeren i.s.m., of onder mentorschap van leerlingen van het VO. De insteek van het onderzoekend leren zoals ik dat binnen de Leergoep Onderzoekend Leren van OOadA (mijn basisschoolbestuur) heb ontwikkeld, is hier voor geschikt. Leerlingen die binnen het PO zijn opgeleid met het plannen, uitvoeren en presenteren van onderzoeksprojecten op basis , zullen diezelfde vaardigheden kunnen toepassen in een VO-leeromgeving. Daarnaast krijgen zij door een langduriger en structureler contact met het VO, een beter en reëler beeld wat de overgang eigenlijk inhoudt.