Onderzoekend en ontwerpend leren; op onderzoek uit!
Hoe leren kinderen? Hoe maak je ze betrokken? Hoe zorg je dat zij leren? Het is een illusie te denken dat wij kinderen iets leren, de leerlingen doen al het leren namelijk zelf! Natuurlijk scheppen wij de voorwaarden en omgeving waarin zij tot leren komen en daar ligt een mooie, maar lastige rol. Als wij met elkaar spreken over hoe onderwijs eruit zou moeten zien, dan praten we over nieuwsgierigheid, over betrokkenheid, over kinderen eigenaarschap geven over hun eigen leren. Dat zijn mooie kreten, een mooi gedachtegoed, maar nog niet altijd zo makkelijk te bewerkstelligen. Want hoe zorg je dat kinderen nieuwsgierig gemaakt worden voor die geschiedenisles? Hoe houd je ze betrokken bij een les over de natuur? Wij als school geloven dat de didactiek van Onderzoekend en Ontwerpend Leren [OOL] een didactiek is die binnen de wereldoriƫntatievakken voor hernieuwde nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij kinderen kan leiden. We hebben aan de didactiek gesnuffeld, we hebben wat dingen geprobeerd, maar om het echt eigen te maken, als school, dat is een zwaar proces. Hoe komen we tot lijnen? Waar begin je? Wat kun je allemaal van leerlingen verwachten? Wat kunnen we van onszelf en elkaar verwachten? Geen gemakkelijke vragen. Het is een proces, waarbij veel geprobeerd moet worden, met elkaar gesproken, samen kijkend naar hoe het zou kunnen en constant terug en vooruit kijken. Wat kan beter? Wat is onze volgende stap? Om dit proces te ondersteunen hebben we een docentenontwikkelteam [DOT] in onze school opgezet. Uit elke bouw (groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8) heeft een teamlid zitting genomen in deze DOT. Daarnaast ben ik als projectleider deel van dit team. Twee wekelijks komen we bij elkaar om met elkaar te spreken over wat er leeft in de groepen, waar onze aandacht nodig is en wat wij kunnen doen om te ondersteunen. Dat is echter niet ons enige doel. Ons hoofddoel is het ontwerpen van OOL binnen onze school, niet zozeer de specifieke lessen, maar vooral de lijn zoals we die als school zouden willen uitzetten. Hoe gaan we om met OOL bij de kleuters? Waar en wanneer kun je leerlingen loslaten en waar begeleid je? Hoe veel stuur je en verschilt dit per groep? Hoe gaan we deze nieuwe vaardigheden evalueren? Hoe rapporteren we naar ouders? Nog meer vragen! We hebben dus genoeg te doen! We gaan op onderzoek uit, we worden langzaamaan steeds nieuwsgieriger!;None;None