Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

onderzoek' Slim leren voor cognitief talentvolle basisschoolleerlingen' afgerond

Laatst bijgewerkt op:

In oktober 2018 heb ik mijn LOF project afgerond. In dit herhaalde onderzoek naar een onderwijsarrangement voor cognitief talentvolle basisschoolleerlingen is gekeken naar het effect van het werken met een Persoonlijk Leerplan en reflectiegesprekken op de motivatie en de competentiebeleving van leerlingen en voor een deel ook van hun leerkrachten. Daarnaast is er een literatuuronderzoek gedaan naar de ingrediƫnten voor een succesvol arrangement en de competenties voor de leerkracht van cognitief talentvolle basisschoolleerlingen. Aan het quasi-experiment namen 7 groepen deel van een onderwijsarrangement voor cognitief talentvolle basisschoolleerlingen uit de bovenbouw, totaal 79 leerlingen. De hypothese was dat een onderwijsarrangement met een Persoonlijk Leerplan en veel ruimte voor gesprekken een hogere motivatie en een grotere beleving van competentie geeft dan een arrangement zonder deze instrumenten. Dit blijkt niet uit de resultaten van dit onderzoek. Het lijkt gerechtvaardigd om te stellen dat alle arrangementen evenveel effect hebben voor de leerlingen. De erkenning en de mogelijkheid om met Peers samen te werken lijkt het verschil te maken. De beschikbare tijd noch het budget maken verschil. Alle participerende leerkrachten zijn gedreven en gemotiveerd om onderwijs te maken voor deze groep kinderen. Ze zijn betrokken en voelen zich gewaardeerd. Een voorzichtige conclusie mag zijn dat dit zeker verschil maakt voor de leerlingen. Het advies aan besturen en teams is dan ook om te kiezen voor investeren in leerkrachten bij vormgeven van passend onderwijs voor cognitief talent. De opbrengst van het onderzoek is een lijst van elementen die bijdragen aan een Passend arrangement voor slimme leerlingen. Daarnaast hebben we met elkaar een stukje onderwijspraktijk in beeld gebracht en hopen we daarmee bij te dragen aan de kennis over het onderwijs aan cognitief talentvolle leerlingen. Het onderzoeksrapport is te vinden op www.Talentstimuleren.nl en www.comprixcollege.nl;None;None