Nummer 41
Data is essentieel voor de kwaliteit in het onderwijs.
Data gedreven onderwijs.
[caption id="attachment_3371" align="alignright" width="150"]
Nepal, Chisapani 4 april 2016[/caption] Data gedreven onderwijs, het verzamelen van gegevens om zo een op maat traject te creëren. Door onderwijs kunnen mensen dromen realiseren. Nelson Mandela zei ooit: ‘Education is the most powerful weapon which can use to change the world’. Hiervoor ben ik dit jaar een avontuur aangegaan, door te onderzoeken, uit proberen en te leren. De start van het onderwijspionierstraject maakte mij al meteen duidelijk dat data belangrijk is. Ik was pionier 41 en helaas waren er 40 plekken. Door een heldere analyse van de gegevens ben ik alsnog toegelaten tot het onderwijspionierstraject. Het jaar is snel verlopen. Het is gestart met het daadwerkelijk realiseren van een digitale maar ook fysieke leeromgeving die aansluit bij het gedachte goed van op maat onderwijs. De leeromgeving aanpassen aan het leer concept, zowel de inhoud als zelfs de fysieke leeromgeving. Studenten de mogelijkheid geven hun eigen kwaliteiten te laten ontdekken en deze ook te benutten. De student is het onderwerp en niet de school. De student is eigenaar van het leerproces, docent is coach van dit proces. De datastroom als voertuig van dit proces en de onderwijsorganisatie vloeibaar maken. Vaste structuren die zich steeds sneller kunnen aanpassen aan de vraag van de omgeving met als resultaat een verhoging van kwaliteit. Het is ook een jaar met vele indrukken. Ik ben op meerdere onderwijscongressen geweest. Zowel als toehoorden als ook speaker. Dit naast het regulier ‘les’ geven en steeds het nieuwe toepassen in de praktijk en aansluiting vinden bij het bestaande onderwijs. Niet alléén in gesprek gaan met studenten, ouders, werkveld, collega’s, bestuurders en beleidsmakers maar het ook in de praktijk laten zien. Onderwijs vernieuwing is een intensief en ingewikkeld proces, opnieuw proberen, bijstellen, veranderen maar vooral doorgaan. Mijn succes put ik uit resultaat. Op mijn school ben ik coach van de ‘Bezemklas’. Studenten die zowel in gedrag als resultaten negatief beeld in zijn, niet passend bij de onderwijsstructuur. Veelal meer dan drie jaar bezig zijn en vanwaar docenten maar ook medestudenten aangeven dat het niets gaat worden. Juist bij deze studenten heb ik geconstateerd dat het opnieuw in kaart brengen van hun ‘landschap’ een zeer positief resultaat oplevert. Met de gedachte dat de onderwijsorganisatie vloeibaar kan zijn. Onderwijsstructuren kunnen zich wel degelijk aanpassen. Zo was er dit jaar Yannick. Een student waarvan iedereen zich afvroeg wat hij nog op school deed, inclusief hemzelf. Al meer dan drie jaar bezig maar ogenschijnlijk veelal negatieve resultaten. Zijn bekwaamheid niet inzichtelijk. Samen hebben we een helder beeld gecreëerd van alle bekende data en als het ware een landkaart geschetst. Van hieruit mogelijke routes getekend en Yannick een keuze laten maken, het leertraject. Aansluitend het benoemen van obstakels, onmogelijkheden en mogelijke alternatieven. Wat nog niet helder is zal eerst beter in kaart moeten worden gebracht. Het bleek voor Yannick eigenlijk een korte route. Hij had zich al een paar jaar verveeld op school en kon nu pas werkelijk zijn eigen pad creëren. Hij wilde meer eigen verantwoordelijkheid, meer tijd op school zijn en successen delen. De onderwijsstructuur aangepast op de vraag, en Yannick in staat gesteld om te gaan afstuderen en zal dit binnenkort ook gaan doen en heeft dan weer een stukje van zijn droom gerealiseerd.
Onderwijs is pionieren, pionieren is onderwijs.
Dennis van Oeveren, de één en veertigste onderwijspioniers. http://youtu.be/IBzpdTNMhIg;None;None