Niet meer slechts werken voor een cijfer!
;“Is het voor een cijfer?” is een vraag die veelvuldig gesteld wordt door leerlingen. Ook collega’s hoor ik af en toe zeggen: “Als ik ze geen cijfer geef, dan doen ze niets.” Beide uitspraken geven aan hoe belangrijk we cijfers zijn gaan vinden. In de Britse documentaire The Classroom Experiment komt Dylan Wiliam aan het woord. Eén van zijn interventies om de school te verbeteren wist meteen mijn aandacht te trekken. Op een toets stelde hij voor om feedback te geven op de antwoorden, maar er géén cijfer aan te verbinden. Hierdoor zou het weer gaan over het leren en niet alleen over cijfers. Ook in de documentaire is te zien dat Wiliam op weerstand stuitte van leerlingen die gewend waren om cijfers te krijgen. Ook in onze school ligt de nadruk vaak op cijfers. Ik wil deze cultuur ombuigen en het weer over het leren van de leerlingen hebben in plaats van cijfers. Dit wil ik doen door het structureel inzetten van formatieve toetsing en de feedback die daar bij hoort. Door dit initiatief wil ik aantonen dat leren niet afhankelijk is van cijfers. Onderwijs is zoveel méér dan alleen het cijfer waar we nu veel waarde aan hechten.;