Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Niet dromen, maar doen!

Laatst bijgewerkt op:

Wil jij mijn pitch bekijken? Klik dan HIER  De drie elementen van mijn initiatief vormen ook een rode draad in wie ik benTaal: Ik werk als docent Nederlands op het Carolus Borromeus College in Helmond in de bovenbouw van havo en vwo. Daarnaast ben ik onderzoekscoördinator en in die hoedanigheid ook betrokken bij o.a. het profielwerkstuk. Cultuur: Als geboren en getogen Helmondse ben ik graag muzikaal en bestuurlijk actief bij Helmonds Muziek Corps. Ook sla ik graag een boek open. Media: Mijn nieuwsgierige aard komt als afgestudeerd communicatiewetenschapster goed van pas in mijn werk, maar ook daarbuiten vind ik het leuk om me bezig te houden met (nieuwe) media. Zo ben ik tijdens de periode van thuisonderwijs een eigen Youtube-kanaal begonnen om mijn leerlingen te ondersteunen (cli.at.home). Niet dromen, maar doen. Het vak Nederlands ligt onder de vuur: doen we het goede? Hoe krijgen we leerlingen (en toekomstige studenten) enthousiast? Het knaagt; veel docenten weten hoe leuk het vak kan zijn, maar de laatste jaren is er behoorlijk geschrapt in het curriculum ten gunste van het verbeteren van de eindexamenresultaten. Ook op onze school begon het te kriebelen: Wat als we de inrichting van het vak Nederlands in de bovenbouw van het vwo over een andere boeg gooien? Onze eerste gedachtespinsels werden tot slot gesteund door onder andere onderzoek van o.a. Prinsen, Witte en Suhre (2018) en de ontwikkelingen bij de verschillende andere vernieuwers van het curriculum. Aan de slag! Enerzijds heeft dit initiatief een praktische opbrengst voor docenten Nederlands, CKV en Media. Docenten in het land kunnen gebruik maken van de visie op het vak TCM en de modules die ontwikkeld worden. De ontwikkeling van het vak TCM draagt bij aan de landelijk gewenste verandering van het vak Nederlands. Bovendien gaat dit onderzoek praktisch inzicht bieden in de diverse theoretische voorstellen die worden gedaan ten opzichte van de verschillende curriculumhervormingen bij het vak Nederlands. Voortbouwend op de ontwikkelingen bij zowel het ontwikkelteam als meesterschapsteam ga ik kaders ontwerpen van waaruit ik samen het ontwikkelteam modules ontwikkel rondom de peilers Taal, Cultuur en Media. Er is reeds contact met SLO en een lid van het meesterschapsteam. Niet onbelangrijk: in het ontwikkelteam is zowel de vakinhoud van Nederlands als van CKV vertegenwoordigd. Help je mee aan mijn droom? Organiseren is voor mij geen onbekend terrein, maar écht pionieren wel. Van niets iets creëren en dan ook nog out of the box én duurzaam vormt voor mij een uitdaging. Hoe zet je de juiste piketpaaltjes? Hoe blijf je alle verschillende betrokkenen verbonden en gemotiveerd houden? Alle (digitale) handreikingen zijn welkom!;None;None