Muziek is Meer in het SO
;In het project Muziek is Meer in het SO wordt een nieuw leerlingvolgsysteem, met passende muzikale activiteiten, ontwikkeld waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling in muziek een belangrijke plaats krijgt naast de muzikale ontwikkeling. Door middel van onderzoek, observaties, interviews en kenniskringen wordt dit volgsysteem ontwikkeld, uitgeprobeerd en aangescherpt.;Het huidige leerlingvolgsysteem voor muziek in het speciaal onderwijs (SO) richt zich op individuele muzikale vaardigheden. Voor mij, als vakleerkracht muziek in het SO, is muziek echter meer dan het werken aan deze muzikale doelen. Doordat het muziekonderwijs plaats vindt in een sociale context, vind ik het belangrijk om ook aandacht te besteden aan sociaal-emotionele doelen welke gelinkt zijn aan muziek, zoals samenspel, presenteren en het vergroten van het zelfvertrouwen. In het project Muziek is Meer wil ik een nieuw leerlingvolgsysteem ontwikkelen waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling in muziek een plaats krijgt naast de muzikale doelen. Ten eerste zal ik dmv literatuuronderzoek de sociaal emotionele ontwikkeling in relatie tot muziek in kaart brengen. Hierbij sluit ik onder andere aan bij recent (wetenschappelijke) onderzoek zoals Sounds of Intent (zie http://soundsofintent.org ). Vervolgens zal ik, op basis van het literatuuronderzoek, een leerlingvolgsysteem ontwikkelen waarmee je de muzikale en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in het SO in kaart kunt brengen. Door middel van observaties, interviews en kenniskringen van vakleerkrachten muziek uit het SO wordt dit volgsysteem uitgeprobeerd en aangescherpt. Het eindproduct bestaat uit een leerlingvolgsysteem met voorbeelden van muzikale activiteiten, die zowel aansluiten bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, als deze stimuleert.