Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Muziek is meer

Laatst bijgewerkt op:

In het onderwijs zijn we ‘dol’ op het meten en in het kaart brengen van de ontwikkeling van leerlingen. Ook van mij als vakleerkracht muziek in het speciaal onderwijs wordt verwacht dat ik de leerlingen systematisch volg. Ik kan hiervoor bestaande leerlijnen voor muziek gebruiken. Ik kan dan bijvoorbeeld in de leerlijn scoren of een leerling korte zinnen van 2 tot 3 woorden kan meezingen of gericht op een instrument kan slaan, al dan niet in de maat. Het zijn doelen gericht op het ontwikkelen van individuele muzikale vaardigheden. Maar…. volgen we op deze manier wel datgene wat we werkelijk in kaart willen brengen? Vraag aan een leerkracht wat het doel van muziekles is en hij komt met een breed arsenaal aan antwoorden: plezier, liedjes leren, spelen op instrumenten, luisteren, samenspelen, presenteren, ga zo maar door. Naast het ontwikkelen van muzikale vaardigheden wordt muziek dus veel breder ingezet. Juist doordat muziekonderwijs plaats vindt in een sociale context vind ik het een gemiste kans om bij het volgen van leerlingen, naast muzikale doelen, geen expliciete aandacht te besteden aan sociaal-emotionele doelen. Denk hierbij aan doelen die direct gelinkt zijn aan muziek zoals samenspelen, luisteren naar elkaar en presenteren. Om dus meer recht te doen aan de werkelijke doelen die we stellen binnen de muziekles ga ik een vernieuwend volgsysteem ontwikkelen. Literatuuronderzoek, interviews en observaties vormen het fundament van het volgsysteem. Om de draagvlak en uiteindelijke impact te vergroten ga ik samenwerken met collega-vakleerkrachten op andere scholen. Zo ontwikkelen we samen een nieuw gemeenschappelijk vocabulaire dat woorden geeft aan datgene wat wij al lang weten.. muziek is meer.;None;None