Motivatie is keyword !
[caption id="attachment_2586" align="alignleft" width="396"]

piramide van Maslow[/caption] Mijn hoofdvak dit schooljaar is rekenen. Ik geef les aan de opleiding ‘Beveiliging’ en geef daar 10 lesuren rekenen per week. Afgelopen dinsdag hoorde en las ik dat het cijfer voor rekenen niet meedoet voor de slaag- en zakregeling van mijn leerlingen tot in het jaar 2020 . Op Facebook, en Twitter las ik baalberichten van collegae, niet perse van het Drenthe College.. ik snap(te) dat niet! Totaal niet! Mijn gevoel was blijdschap… ik heb een stuk of 5 leerlingen die echt geen 4,5 zullen halen op het Pilotexamen of op hun gemiddelde instellingsexamens.. en deze leerlingen doen het goed op stage, zijn een kei bij evenementen, superstrakke , adequate beveiligers … en dan zouden ze geen diploma kunnen krijgen vanwege hun rekenvaardigheid. De leerlingen zelf waren ook opgelucht, een enkeling baalde een beetje omdat hij / zij met veel inzet een zes had gehaald op het eerste Pilotexamen. Donderdag had ik mijn eerste les als deelnemer aan de cursus ‘RekenEXPERT ‘van Hogeschool Windesheim en ook daar kon ik mijn eigen blijdschap niet echt delen. Teleurstelling had de overhand. Waar iedereen mee zat was, hoe houd ik DAN de leerlingen gemotiveerd? Er was zelfs iemand die noemde dat haar bijlesklasje zichzelf per direct ontbonden had. Ja , ik snap dan dat je teleurgesteld bent! Ik geef ook ICT en dat vak is ook niet bepalend voor de zak-slaag regeling. Ik moet dus zorgen dat leerlingen graag bij mij in de les komen, dat het afwisselende en inspirerende lessen zijn. Ik kan niet terugvallen op ‘macht’ en ‘druk’ van buitenaf. De rekenlessen moeten m.i. ook zo ingevuld worden, zorgen dat de leerlingen intrinsiek gemotiveerd worden of blijven. Veel variatie in de lessen en zelf zorgen dat je tegen 2020 een SUPERDOCENT bent dat je iedereen er tegen die tijd doorheen kan slepen. Mijn thema als onderwijspionier is het vergroten van de onderwijsbetrokkenheid mbv digitale didactiek. Ik ben erg veel bezig met het feit hoe ik überhaupt de motivatie kan verhogen. Ik stuitte op de de motivatietheorie van Maslow en de CREFcirkel. Heel interessant. Hier is een link van 6 minuten naar een filmpje over de CREFcirkel . Hoe kan ik dat inzetten in mijn lessen en hoe kan ik daarbij digitale middelen gebruiken? Dinsdag ga ik de leerlingen een vraag stellen.. willen ze SeeSaw gebruiken als soort verzameling van verslagen van hun evenementbezoeken, of willen ze het interactiever . Ik zal de vraag stellen via de tool Mentimeter, waarbij ik mbv een inlogcode de leerlingen via hun mobiel of de pc laat stemmen op de vraag wat ze met SeeSaw willen. De relatie met Maslow is, dat de leerlingen zich veilig moeten voelen en het vertrouwen hebben, pas dan zullen ze hun eigen werk laten becommentariëren en liken door medeleerlingen. Ik hoop dat die basis er is, dan kan er m.i. nog meer geleerd worden. Want leren van elkaar vind ik belangrijk en essentieel.;None;None