Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Motivatie en eigenwaarde door authentiek leren

Laatst bijgewerkt op:

;Onderbouwleerlingen voeren een deel van het jaar een opdracht uit bij een partner in de regio (bejaardentehuizen, jeugdcentra enzovoorts). Aan de hand van hun persoonlijk ontwikkelplan (POP) kiezen de leerlingen in welke competenties zij zich willen ontwikkelen (samen met een docent/mentor) en op welk vakgebied ze dit graag zouden doen.;Hoofddoel: de motivatie en eigenwaarde van onderbouw leerlingen op het vmbo vergroten. Subdoelen : -Leerlingen bereiden zich vanaf leerjaar 1 voor op hun toekomst en oriënteren zich op diverse beroepen; -Leerlingen gaan met authentiek leren aan de slag, een stukje leren verplaatst zich van het schoolgebouw naar levensechte situaties, al direct vanaf leerjaar 1; -Er worden contacten gelegd en/of versterkt met de regio (regioleren); - Het maatschappelijk en moreel doelbewustzijn wordt vergroot bij leerlingen (maar ook bij docenten en andere betrokkenen), door onder meer activiteiten/opdrachten uit te voeren op locaties zoals bejaardentehuizen, jeugdcentra etc; -De regio leert meer samen te werken met vmbo leerlingen, hen waarderen en meer ‘gebruik’ van hen te maken; -De regio leert meer samen te werken met elkaar vergroot haar maatschappelijk bewustzijn, de school draagt samen met de regio bij aan integrale gebiedsontwikkeling; -Sociale vaardigheden, burgerschap en een ondernemende en onderzoekende houding worden zowel bij leerling als bij docent gestimuleerd. Werkwijze: -Onderzoeken wat er in de school al voor contacten zijn en welke vragen er leven vanuit de regio; -Leerlingen van leerjaar 1 en 2 ontwerpen met docent (+vakdocenten) en regio hun eigen leeropdracht en voeren deze uit.