Motivatie & 21e eeuwse vaardigheden bij NA
;Leraren ontwikkelen lesbrieven voor havo/vwo 2 natuurkunde die intrinsieke motivatie stimuleert. Uitgaande van 21e eeuwse vaardigheden gaan leerlingen zelf op zoek naar vakkennis achter verschillende thema's uit de eigen belevingswereld, a.d.h.v. practica en een bestaande methode.;We ontwikkelen 3 lesbrieven per periode (4 periodes per jaar) voor havo/vwo 2 natuurkunde die intrinsieke motivatie stimuleert: een complete leerlijn bestaande uit direct inzetbare leerlingopdrachten en practica. Naar verwachting kunnen leraren met de methode een meer actieve en onderzoekende houding bij leerlingen ontwikkelen en beter differentiëren. In deze methode vergaren de leerling zélf vakkennis bij vier thema's die aansluiten bij de belevingswereld én maatschappelijk relevant zijn, bijvoorbeeld '5G' (straling & gezondheid) en 'mobiele telefoon' (elektriciteit, straling, optica, geluid, krachten, beweging, etc.). Leerlingen gebruiken 21e eeuwse vaardigheden om deze begrippen uit te diepen. De verkregen kennis halen ze uit voorbereidingsopdrachten, practica en verwerkingsvragen om uiteindelijk de lesdoelen te behalen. Gedurende de gehele opzet proberen we de leerling eigenaar te laten zijn van het leerproces: leerlingen ontdekken samen de lesstof en worden daarbij gecoacht door de leraar.