Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Motivatie & 21e eeuwse vaardigheden bij scheikunde

Laatst bijgewerkt op:

;Leraren ontwikkelen een digitale methode voor havo/vwo 3 scheikunde die intrinsieke motivatie stimuleert en inspeelt op de profielkeuze gedurende het jaar. Uitgaande van 21e eeuwse vaardigheden gaan leerlingen zelf op zoek naar vakkennis achter vier thema's met maatschappelijk belang uit de eigen belevingswereld, a.d.h.v. begrippenkaarten, conceptmapping en practica.;We ontwikkelen een digitale methode voor havo/vwo 3 scheikunde die intrinsieke motivatie stimuleert: een complete leerlijn bestaande uit direct inzetbare leerlingopdrachten, practica en toetsen. Naar verwachting kunnen leraren met de methode een meer actieve en onderzoekende houding bij leerlingen ontwikkelen en beter differentiëren op basis van  de profielkeuze gaandeweg het schooljaar.  In deze methode vergaren de leerling zélf vakkennis bij vier thema's die aansluiten bij de belevingswereld én maatschappelijk relevant zijn, bijvoorbeeld 'frisdrank' (voeding & gezondheid) en 'mobieltjes' (duurzaamheid & energie). Startvragen bij het thema leiden tot een begrippenkaart. Leerlingen gebruiken 21e eeuwse vaardigheden om deze begrippen uit te diepen. De verkregen kennis structureren ze door concept mapping en passen ze toe in samenhangende opdrachten en (open) practica om uiteindelijk de startvragen te beantwoorden. Gedurende de gehele opzet proberen we de leerling eigenaar te laten zijn van het leerproces: leerlingen ontdekken samen de lesstof en worden daarbij gecoacht door de leraar. Daarnaast speelt de nieuwe methode in op de profielkeuze gedurende het schooljaar: de leerlijn splitst halverwege het schooljaar in twee parallelle leerlijnen. We creëren meer diepgang voor NG/NT-leerlingen om aansluiting op de bovenbouw te versterken. EM/CM-leerlingen bieden we een alternatief programma zodat zij het gevoel van competentie niet verliezen.