Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Mijn kickstart als pionierende leraar

Laatst bijgewerkt op:

Lerarenlab A op 10 april 2017Afgelopen maandag mocht ik deelnemen aan mijn eerste LOF bijeenkomst: Lerarenlab A, kickstart als pionierende leraar.Deze dag zou ik mijn coach en expeditie groepje ontmoeten, mijn initiatief pitchen, een workshop volgen en vooral heel veel netwerken. In dit blog lees je mijn ervaringen van deze dag. Het is maandagmorgen 9.15 uur en ik ben aangekomen bij de Rijtuigenloods in Amersfoort. Ik ben vroeg, maar besluit alvast naar binnen te gaan en een kijkje te nemen. Het is een prachtige locatie. Ik word hartelijk ontvangen en mag meteen 2 tags bedenken om op te plakken onder mijn naamplaatje. Ik kies voor #groepsoverstijgend leren en #onderzoekend leren, hopelijk helpt dit bij het netwerken. Onder het genot van een kop koffie loop ik wat rond, maar ik zie mijn coach nog niet. Ik besluit bij twee andere mensen te gaan staan en een praatje te maken over hun initiatieven. Vervolgens komt er iemand aanlopen met een camera en word ik geïnterviewd. (wordt vervolgd…?

) Uiteindelijk zie ik mijn coach (Michel Niesten) zitten en ik stel me aan hem voor. We praten wat en ik maak ook al kennis met een aantal mensen uit mijn expeditie groepje. Na de plenaire start van dit eerste lerarenlab maak ik kennis met de rest van mijn groepje en pitchen we onze initiatieven aan elkaar. Remco Poulus – Arduino The GameSimon de Groot – Substitutie modules onderzoekend leren natuurkundeJanneke van der Borgt – AtelierCarla Upperman – Podcast i.p.v. een leerboekSilke Jansen – Balans binnen Gymnasium Beekvliet Na het pitchen van onze initiatieven maken we ook een “Rich picture”. Dit is een plaatje van jouw weg gedurende het werken aan je initiatief. Ook deze bespreken we in het expeditiegroepje en daarna is het tijd om te lunchen (en netwerken!).

Na de lunch is het tijd voor de workshops. Ik heb me ingeschreven voor de workshop 3-O leren (onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren). Ik heb hier voor gekozen omdat dit aansluit bij mijn initiatief en ik benieuwd ben naar de visie en ontdekkingen van andere pioniers. De workshop wordt gegeven door Gijsje Beneder en ik ontdek inderdaad overeenkomsten tussen onze initiatieven. Na de workshop is er een korte pauze, daarna is er ruimte om tijdens het open space te praten met anderen over een bepaald onderwerp. Op de website van het lerarenontwikkelfonds had ik al eerder gelezen over het initiatief van Sanne Hulst. Zij is voor de 3e keer op een lerarenlab en staat dus al verder in het ontwikkelen van haar initiatief. Ze heeft het onderwerp thematisch werken tijdens de open space, dus dit is een goed moment om te netwerken. We hebben een interessant gesprek over hoe thematisch werken vorm kan krijgen en we spreken af dat ik een keer bij haar op school mag komen kijken. Aan het einde van de dag sluiten we af met het expeditiegroepje. Het was een leuke, leerzame dag waarbij ik veel ideeën heb opgedaan en nieuwe mensen heb leren kennen die me kunnen helpen bij het ontwikkelen van groeps- en vakoverstijgend leren in thema’s.;None;None