meten is weten...!
Hier weer een blog over mijn LOF project handelend rekenen. Het begint steeds meer te lopen en her en der draaien steeds meer projecten. In groep 6 en 7 zijn we aan de slag gegaan met referentiematen. De leerlingen moesten beelden bedenken bij maten als cm, dam en km. Als ze beeld hebben bij deze maten, wordt het metriek stelsel minder abstract en makkelijker te begrijpen. Waar leerlingen mee kwamen is echt mooi:
- Je haar kun je niet nemen, want misschien ga je binnenkort wel naar de kapper en dan klopt niet meer.
- Je vinger wel, want we groeien niet zo heel snel meer.
- De dikte van je kladblok was ook geen goed idee, want die wordt steeds dunner.
Een km zijn we gaan zoeken met google maps en daar kwamen we erachter dat de afstand van school naar het winkelcentrum exact een km is! Dan heb je meteen een beeld over hoever dat is. Later zijn we ook met gewichten aan de slag gegaan. Eerst moesten ze voorwerpen schatten. Hoe zwaar zal dit zijn? En daarna controleren op de weegschaal. De verschillen daartussen waren soms enorm. Het werd pas echt mooi toen de leerlingen zelf opdrachten gingen bedenken. Welke spullen kunnen we gebruiken om zo dicht mogelijk bij 1 kg te komen? Deze les gaf mooie leerervaringen, ze hebben het ernog over! Nu ben ik op zoek naar manieren om deze ideeën te borgen. Hoe zorgen we ervoor dat ze volgende jaren weer terugkomen? Daar gaan we nu over brainstormen met elkaar. Als je ideeën hebt voor me, stuur me een berichtje!
Onze leerlingen in actie!
;None;None