Mentaliseren
Mentaliseren kun je leren! Een studiedag over mentaliserende bevorderende begeleiding (MBB). Eigenlijk heb ik geen idee wat ik precies kan verwachten. Een tweede studiedag in april...blijkt toch wel veel voor mijn gevoel. Maar eenmaal in Utrecht hoor ik veel nieuwe zaken. Mentaliseren is kunnen denken en voelen over een ander vanuit rust in jezelf! Dit klinkt wel heel zweverig, maar het is goed toepasbaar in het dagelijks leven. Zonder oordeel kijken naar de situatie en naar leerlingen (en jezelf) verwoorden wat je ziet wat er gebeurd. Om de vertaalslag naar het onderwijs te maken; twee leerlingen hebben ruzie om een potje lijm. Een dagelijkse reactie zou kunnen zijn: "P. geef de lijm terug aan K.". Vanuit MBB zou ik dan eerst scannen wat deze situatie met mij doet (shark music) en vanuit daar handelen. "Ik zie dat P. de lijm heeft en dat K. hier verdrietig en boos over is. Wat is er gebeurd? Hoe kan dit?". Voor leerlingen met een verstandelijke beperking is mentaliseren vaak nog lastig (vanaf ontwikkelingsleeftijd van 4 jaar is dit mogelijk). Spel is hierbij een goede graadmeter en leersituatie! Ik heb net mijn Leraar OntwikkelFonds (LOF) aanvraag de deur uit. Hierbij gaat het om de brug tussen emotionele ontwikkeling en algehele ontwikkeling. Dit is in mijn ogen spel en daarmee samenhangend MBB. Afwachten of mijn aanvraag gehonoreerd wordt....! Zie hier het filmpje over Circle of Security. En ga op zoek naar je eigen Shark music http://www.youtube.com/watch?v=gn2Uu8X9SS8;None;None